Record Details

Інклюзивна освіта: розбудова просторів рівності та підтримка для всіх учнів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742414/
https://www.magnanimitas.cz/ADALTA/140142/papers/A_21.pdf01.pdf
 
Title Інклюзивна освіта: розбудова просторів рівності та підтримка для всіх учнів
Inclusive education: building spaces of equality and support for all students
 
Creator Zhang, Wei
Suprun, M. O.
Zubrytskyi, Ihor
Smerechak, Lesia
Lytvyn, Inna
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Питання ефективності програми інклюзивної освіти щодо забезпечення принципу рівності стає все більш актуальним в умовах сучасних освітніх та соціальних викликів, зумовлених зростаючою кількістю учнів та студентів з особливими потребами. Задача дослідження полягає у визначенні оптимальних підходів до побудови простору рівності та забезпечення підтримки для всіх учасників освітнього процесу з урахуванням їх індивідуальних потреб. Метою дослідження є аналіз сучасних стратегій інклюзивної освіти, використання цифрових технологій та забезпечення правових принципів рівності. Особливо важливого значення надається необхідності вдосконалення педагогічних компетенцій на основі досвіду європейських країн, що сприятиме підвищенню якості освітні послуги для учнів з особливими освітніми потребами. У статті розглядається правові аспекти рівності в освіті, важливість адаптації цифрової інфраструктури, досвіду розвинутих країн і ролі педагогічних інновацій у створенні інклюзивного освітнього середовища. Виходячи з вищезазначеного, запропонована методологія, основні напрямки розвитку інклюзивної освіти визначається, в тому числі інтеграція технологій, посилення професійної підготовки вчителів і розробка комплексних освітніх програм. Результати дослідження підкреслюють необхідність подальшого розвитку інклюзивних освітніх стратегій з урахуванням змін на ринку праці та гарантування рівного доступу до якісної освіти для всіх студентів. Проаналізовано основні виклики та окреслено перспективи інклюзивної освіти з урахуванням сучасних тенденцій соціально-економічного розвитку та запропоновано рекомендації щодо ефективної інтеграції інклюзивних підходів у освітній процес. Результати статті висвітлюють вирішальну роль інклюзивної освіти в забезпеченні рівних можливостей для розвитку кожної особистості, наголошуючи на необхідності комплексного підходу до її реалізації.
The question of the effectiveness of the inclusive education program with the provision of the principle of equality is becoming more and more relevant in the conditions of modern educational and social challenges due to the growing several pupils and students with disabilities. The problem of the research is to determine the optimal approaches to building spaces of equality and providing support for all participants of the educational process, taking into account their individual needs. The purpose of the article’s research is to analyze modern strategies of inclusive education using digital technologies and ensuring legal principles of equality. Particular importance is attached to the need to improve pedagogical competencies based on the experience of European countries, which will contribute to improving the quality of educational services for students with special educational needs. The article examines the legal aspects of equality in education, the importance of adapting digital infrastructure, the experience of developed countries, and the role of pedagogical innovations in creating an inclusive educational environment. On the basis of the proposed methodology, the key areas of development of inclusive education are determined, including the integration of technologies, strengthening of professional training of teachers and development of comprehensive educational programs. The results of the study emphasize the need for further development of inclusive educational strategies, taking into account changes in the labor market and guaranteeing equal access to quality education for all students. The main challenges and prospects of inclusive education are outlined, taking into account the current trends of socio-economic development, and recommendations are offered for the effective integration of inclusive approaches into the educational process. The results of the article highlight the critical role of inclusive education in providing equal opportunities for the development of each individual, emphasizing the need for a comprehensive approach to its implementation.
 
Publisher MAGNANIMITAS
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742414/1/Inclusive%20education-%20building%20spaces%20of%20equality%20and%20support%20for%20all%20students.pdf
- Zhang, Wei (orcid.org/0000-0001-9698-9471 <http://orcid.org/0000-0001-9698-9471>), Suprun, M. O. (orcid.org/0000-0002-4198-9527 <http://orcid.org/0000-0002-4198-9527>), Zubrytskyi, Ihor (orcid.org/0000-0003-1047-953X <http://orcid.org/0000-0003-1047-953X>), Smerechak, Lesia (orcid.org/0000-0002-4567-9737 <http://orcid.org/0000-0002-4567-9737>) and Lytvyn, Inna (orcid.org/0000-0002-8946-1449 <http://orcid.org/0000-0002-8946-1449>) (2024) Inclusive education: building spaces of equality and support for all students AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 1 (14) (42). pp. 114-118. ISSN 1804-7890