Record Details

The role of psychology in the formation of emotional intelligence in Ukrainian education

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742465/
https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/2750
10.34069/AI/2024.76.04.24
 
Title The role of psychology in the formation of emotional intelligence in Ukrainian education
Роль психології у формуванні емоційного інтелекту в українському освітньому контексті
 
Creator Fedoryshyn, Halyna
Lukiianchuk, Alla
Zelenin, Vsevolod
Lunchenko, N.
Ivashchenko, Alyona
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description Emotional intelligence is an important ability of a person that affects his development throughout his life. Therefore, the modern education system should focus on the formation of specialists with a high level of social and emotional skills. The purpose of this study is to characterize the importance of individual psychological methods in the development of emotional intelligence within the framework of modern Ukrainian education. For this, such methods as content analysis of literature, synthesis, generalization and comparison were used. On the basis of a critical approach to the selection of sources, relevant literature was selected for the study of this problem. The results showed that psychologists play an important role in the formation of socialemotional skills in the Ukrainian educational space. In particular, with the help of individual and group consultations, they contribute to the formation of emotion management skills in modern students of education. The conclusions emphasize the importance of the role of psychology and its methods in the formation of the emotional intelligence of modern education seekers. In particular, it has been determined that such psychological methods as the training of sensations, self-regulation, techniques for the development of empathy, behavioral-cognitive therapy contribute to the formation of stable emotional intelligence.
Емоційний інтелект - важлива здатність людини, яка впливає на її розвиток протягом усього життя. Тому сучасна система освіти повинна орієнтуватися на формування фахівців з високим рівнем соціально-емоційних навичок. Мета цього дослідження - охарактеризувати значення окремих психологічних методів у розвитку емоційного інтелекту в рамках сучасної української освіти. Для цього були використані такі методи, як контент-аналіз літератури, синтез, узагальнення та порівняння. На основі критичного підходу до відбору джерел було відібрано релевантну літературу для дослідження даної проблеми. Результати показали, що в українському освітньому просторі важливу роль у формуванні соціально-емоційних навичок відіграють психологи. Зокрема, за допомогою індивідуальних та групових консультацій вони сприяють формуванню навичок управління емоціями у сучасних здобувачів освіти. У висновках підкреслено важливість ролі психології та її методів у формуванні емоційного інтелекту сучасних здобувачів освіти. Зокрема, визначено, що такі психологічні методи, як тренінг відчуттів, саморегуляція, техніки розвитку емпатії, поведінково-когнітивна терапія сприяють формуванню стійкого емоційного інтелекту.
 
Publisher Editorial Primmate S.A.S
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742465/1/24-297-307_%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Fedoryshyn, Halyna (orcid.org/0000-0002-8905-0906 <http://orcid.org/0000-0002-8905-0906>), Lukiianchuk, Alla (orcid.org/0000-0002-1597-5367 <http://orcid.org/0000-0002-1597-5367>), Zelenin, Vsevolod (orcid.org/0000-0003-1267-9308 <http://orcid.org/0000-0003-1267-9308>), Lunchenko, N. (orcid.org/0000-0002-4926-7115 <http://orcid.org/0000-0002-4926-7115>) and Ivashchenko, Alyona (orcid.org/0000-0002-5059-739X <http://orcid.org/0000-0002-5059-739X>) (2024) The role of psychology in the formation of emotional intelligence in Ukrainian education Amazonia Investiga, 13 (76). pp. 297-307. ISSN 2322-6307
10.34069/AI/2024.76.04.24