Record Details

Formation of environmental competence of the future bachelor of navigation: theoretical aspect

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742439/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/917
10.32835/2707-3092.2024.28.131-140
 
Title Formation of environmental competence of the future bachelor of navigation: theoretical aspect
Формування екологічної компетентності майбутніх бакалаврів судноводіння: теоретичний аспект
 
Creator Лузан, П.Г.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description Актуальність зумовлюється тим, що екологічна криза у світі та в Україні зокрема, характеризується тенденцією до зростання. Викликами для вітчизняної екології стала війна з рф, що жорстко нищить екосистеми країни. Нині маємо суттєві втрати сотень видів тварин і рослин. Це потребує поповнення організацій і установ, зокрема морського і водного транспорту, фахівцями з ґрунтовною професійно-екологічною підготовкою. Натомість морські заклади вищої освіти поки-що недостатньо зорієнтовані на активізацію екологічної освіти студентів, на виховання екологічно свідомих, з розвинутим екологічним мисленням моряків. Проблему цілеспрямованого формування екологічних знань, екологічних умінь, екологічної свідомості майбутніх фахівців-судноводіїв актуалізує й те, що педагогічною наукою дотепер не обґрунтовано докладних методологічних підходів, дієвих принципів, конкретних умов і правил продуктивної екологічної підготовки майбутніх фахівців морського і внутрішнього водного транспорту, не розроблено результативних технологій і методик системного опанування здобувачами морської освіти професійно орієнтованими екологічними знаннями, уміннями, навичками.
Мета: обґрунтувати педагогічну систему цілеспрямованого формування екологічної компетентності майбутніх бакалаврів судноводіння та розробити її концептуальну модель.
Методи: для досягнення мети дослідження використано теоретичні (теоретичний аналіз наукових праць, вивчення вимог нормативно-правових документів екологічного характеру – задля з’ясування рівня розробленості проблеми дослідження та визначення напрямів наукових розвідок; порівняння – з метою вивчення наукових підходів щодо розв’язання проблеми; аналіз і синтез – задля з’ясування особливостей еколого-професійної підготовки бакалаврів судноводіння, обґрунтування змісту формування їх екологічної компетентності; моделювання – для розроблення структурно-змістової моделі педагогічної системи) і емпіричні (педагогічне спостереження, бесіди, опитування – для визначення напрямів, етапів, форм, технологій формування екологічної компетентності майбутніх бакалаврів судноводіння).
Результати: на основі аналізу педагогічної теорії і освітньої практики з’ясовано особливості професійно-екологічної підготовки майбутніх бакалаврів судноводіння у закладах вищої освіти; визначено, що екологічна компетентність майбутніх бакалаврів судноводіння є складним науковим об’єктом і потребує системного підходу у його дослідженні, а сам процес цілеспрямованого формування цієї інтегративної властивості особистості вартує розглядати як педагогічну систему; доведено, що основними напрямами формування досліджуваного феномену є формальний і неформальний складники екологічної освіти, які в інтеграції форм, методів, засобів забезпечують системне, цілеспрямоване формування екологічної компетентності майбутніх бакалаврів судноводіння; розроблена концептуальна модель системи поєднує концептуальні положення досліджуваного процесу в єдиний ідеальний конструкт, унаочнює послідовність «руху» від мети до очікуваного результату.
Висновки: обґрунтована модель є теоретичним конструктом, що відображає концептуальні основи системного формування екологічної компетентності майбутніх бакалаврів судноводіння; закладені у цьому ідеальному об’єкті положення щодо формування досліджуваної інтегративної властивості особистості поєднують можливості внутрішньо дисциплінарного і міждисциплінарного напрямів екологічної освіти студентів з набуттям майбутніми моряками досвіду виконання природоохоронної, науково-дослідницької, еколого-просвітницької та ін. діяльностей; реалізація розробленої педагогічної системи у закладі вищої освіти дозволить суттєво підвищити рівень сформованості екологічних знань, екологічного мислення, екологічної свідомості та екологобезпечної поведінки майбутніх бакалаврів судноводіння.
The relevance is driven by the fact that the ecological crisis both globally and in Ukraine particularly, is characterized by a trend of increase. The war with the Russian Federation, which severely destroys the country's ecosystems, has become a challenge for domestic ecology. We now face significant losses of hundreds of species of animals and plants. This requires replenishment of organizations and institutions, including maritime and water transport, with specialists who have a thorough professional-ecological training. Meanwhile, maritime higher education institutions are still insufficiently focused on activating ecological education for students, on fostering ecologically aware seafarers with developed ecological thinking. The problem of targeted formation of ecological knowledge, skills, and consciousness among future navigation specialists is further actualized by the fact that pedagogical science has not yet substantiated detailed methodological approaches, effective principles, specific conditions, and rules for productive ecological training of future specialists in maritime and inland water transport, nor has it developed effective technologies and methodologies for systemic acquisition of professionally oriented ecological knowledge, skills, and abilities by marine education seekers.
Objective: To substantiate the pedagogical system of targeted formation of ecological competence in future navigation bachelors and to develop its conceptual model.
Methods: To achieve the objective, the study utilized theoretical methods (theoretical analysis of scientific works, study of the requirements of environmental legal documents to clarify the level of problem development and identify directions of scientific exploration; comparison to study scientific approaches to solving the problem; analysis and synthesis to clarify the features of ecological-professional training of navigation bachelors, substantiating the content of their ecological competence formation; modeling to develop the structural-content model of the pedagogical system) and empirical methods (pedagogical observation, discussions, surveys to identify directions, stages, forms, technologies of forming ecological competence in future navigation bachelors).
Results: Based on the analysis of pedagogical theory and educational practice, the peculiarities of professionalecological training of future navigation bachelors in higher education institutions were clarified; it was determined that ecological competence of future navigation bachelors is a complex scientific object and requires a systemic approach in its research, and the process of its targeted formation should be considered as a pedagogical system; a conceptual model of the system has been developed that combines the conceptual positions of the studied process into a single ideal construct,
illustrating the sequence of "movement" from the goal to the expected result.
Conclusions: The substantiated model is a theoretical construct that reflects the conceptual foundations of the systemic formation of ecological competence in future navigation bachelors; the positions embedded in this ideal object regarding the formation of this integrative property of the personality combine the possibilities of intradisciplinary and interdisciplinary directions of ecological education for students with the acquisition of experience by future seafarers in environmental protection, research, ecological-enlightenment, and other activities; the implementation of the developed pedagogical system in a higher education institution will significantly enhance the level of formation of ecological knowledge, ecological thinking, ecological consciousness, and eco-safe behavior among future navigation bachelors.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
text
 
Language uk
en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742439/1/%D0%9F%D0%B5%D1%82%D1%80%D0%BE%2B%D0%9B%D1%83%D0%B7%D0%B0%D0%BD--UA%E2%80%93.pdf
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742439/2/Petro%2BLuzan%2B--ENG%E2%80%93.pdf
- Лузан, П.Г. (orcid.org/0000-0002-8853-9275 <http://orcid.org/0000-0002-8853-9275>) (2024) Formation of environmental competence of the future bachelor of navigation: theoretical aspect Professional Pedagogics, 1 (28). pp. 131-140. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2024.28.131-140