Record Details

Імерсивні технології навчання природничих дисциплін учнів старших класів закладів середньої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742435/
https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1771
10.36550/2415-7988-2024-1-213-222-228
 
Title Імерсивні технології навчання природничих дисциплін учнів старших класів закладів середньої освіти
Immersive technologies for teaching natural disciplines to students of senior classes of secondary education institutions
 
Creator Рашевська, Н. В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
5 Мathematics. natural sciences
 
Description У статті розглядається питання організації процесу навчання природничих дисциплін учнів старших класів закладів середньої освіти в моделі змішаного навчання шляхом залучення імерсивних технологій навчання. Надано тлумачення «змішаного навчання» в реаліях інтенсифікації процесу навчання на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій, які виділено в окремі групи. Побудовано модель змішаного навчання природничих дисциплін та математики учнів старшої школи на основі ІКТ, зокрема імерсивних технологій, які надають можливість візуалізувати процес навчання, активізувати пізнавальну та навчальну активність учнів.
В основі моделі покладено взаємодію вчителя та учня, які є суб’єктами глобального освітнього середовища та мають можливість автономної співпраці, незалежної від місця та часу навчання. Отже, учень в такій моделі навчання має можливість самостійно вибудовувати персональну траєкторію навчання; створювати персональне навчальне середовище, задовольняючи власні навчальні інтереси та потреби; використовувати різноманітні технології для інтенсифікації процесу навчання; самостійно опановувати навчальний матеріал, ненав’язливо занурюючи його до процесу навчання.
Оскільки основою побудованої моделі змішаного навчання є процес візуалізації навчального матеріалу, то серед різноманітних імерсивних технологій було обрано застосунок AR Book, який найкраще відповідає саме цьому критерію. Використання застосунку AR Book на уроках природничих дисциплін допоможе вчителю розкрити з учнями потенціал проектного та дослідницького навчання; створить умови для учнів самостійно досліджувати різноманітні явища та об’єкти. Розглянутий застосунок є одним із найкращих застосунків для індивідуалізації навчання, його використання надає кожному учневі можливість самостійно, у власному темпі проходити навчальний матеріал, відповідно до освітніх потреб учня та його психологічних можливостей.
Застосунок AR Book є динамічним додатком, що постійно розвивається та наповнюється різноманітним навчальним матеріалом, але має і ряд недоліків: поки що бібліотека навчального матеріалу недостатньо розроблена, не зважаючи на великий потенціал самого додатку; не існує розроблених методик використання даного застосунку в процесі навчання.
The article examines the issue of organizing the process of learning natural sciences for students of senior classes of secondary education institutions in the model of blended learning by involving immersive learning technologies. The interpretation of "blended learning" in the realities of the intensification of the learning process based on the use of information and communication technologies, which are separated into different groups, is provided. A model of blended learning of natural sciences and mathematics for high school students was built based on ICT, in particular immersive technologies, which provide an opportunity to visualize the learning process, to activate the cognitive and educational activity of students.
The basis of the model is the interaction of the teacher and the student, who are subjects of the global educational environment and have the possibility of autonomous cooperation, independent of the place and time of study. Therefore, a student in such a learning model has the opportunity to independently build a personal learning trajectory; create a personal learning environment, satisfying his or her own learning interests and needs; use various technologies to intensify the learning process, independently master the learning material, unobtrusively immersing it in the learning process.
Since the basis of the built model of blended learning is the process of visualizing educational material, among various immersive technologies, the AR Book application was chosen, which best meets this criterion. Using the AR Book application in science lessons will help the teacher to reveal the potential of project and research learning with students; it will create conditions for students to independently explore various phenomena and objects. The considered application is one of the best applications for the individualization of learning, its use gives each student the opportunity to go through the educational material independently, at his or her own pace, in accordance with the educational needs and psychological capabilities of the student.
The AR Book application is a dynamic application that is being constantly developed and is filled with a variety of educational material, but it also has a number of shortcomings: the educational library is not yet developed enough, despite the great potential of the application itself; there are no developed methods of using this application in the learning process.
 
Publisher ЦДУ ім. В.Винниченка
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742435/1/%D0%A0%D0%B0%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Рашевська, Н. В. (orcid.org/0000-0001-6431-2503 <http://orcid.org/0000-0001-6431-2503>) (2024) Immersive technologies for teaching natural disciplines to students of senior classes of secondary education institutions Наукові записки. Серія: Педагогічні науки (213). pp. 223-228. ISSN 2415-7988
10.36550/2415-7988-2024-1-213-222-228