Record Details

Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників швейного профілю на засадах державно-приватного партнерства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742428/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/886
10.32835/2707-3092.2023.27.128-137
 
Title Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників швейного профілю на засадах державно-приватного партнерства
Pedagogical conditions for forming professional competence of future qualified workers in sewing profile based on state-private partnership principles
 
Creator Vinogradska, Golda
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
68 Industries, crafts and trades for finished or assembled articles
 
Description Актуальність: державно-приватне партнерство у сфері професійної (професійно-технічної) освіти далі – П(ПТ)О) сприяє зближенню освітнього процесу із реальними потребами ринку праці, що поліпшує якість підготовки фахівців та сприяє їх успішній реалізації в професійній діяльності. Професійна підготовка майбутніх кваліфікованих робітників швейного профілю (далі – КРШП) з високим рівнем професійної компетентності передбачає створення таких педагогічних умов, які б максимально задовільнили потреби здобувачів освіти та потенційних для них роботодавців.
Мета: виявити й обґрунтувати основні педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх с на засадах державно-приватного партнерства (далі – ДПП) для підвищення якості їх професійної підготовки з урахуванням пропозицій стейкхолдерів вітчизняної швейної галузі.
Методи: метод експертного оцінювання – для визначення педагогічних умов, важливих для формування професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників у П(ПТ)О на засадах ДПП; метод ранжування – для виявлення організаційно-педагогічних умов, найбільш вагомих для формування професійної компетентності майбутніх КРШП.
Результати: за результатами проведеного експертного оцінювання систематизовано фактори впливу на формування професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників у закладах П(ПТ)О; визначено й обґрунтовано найбільш значимі організаційно-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх КРШП у закладах П(ПТ)О, що здійснюють освітню діяльність на засадах ДПП.
Висновки: педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх КРШП є комплексом спеціально спроєктованих чинників упливу на зовнішні та внутрішні обставини підготовки кадрів для вітчизняної швейної галузі, що забезпечують цілісність навчання майбутніх фахівців відповідно до запитів галузевого ринку праці; виявлено організаційно-педагогічні умови, найбільш значимі для організації навчання в умовах ДПП (розроблення професійних та освітніх стандартів, оновлення змісту професійної освіти відповідно до потреб ринку; стажування майстрів виробничого навчання та викладачів профільних предметів на виробництві; організація освітнього процесу на основі поєднання теоретичного та професійного компонентів; залучення до освітнього процесу представників виробництва – замовників робітничих кадрів; формування позитивної мотивації до оволодіння сучасними виробничими технологіями здобувачами освіти).
Relevance: The state-private partnership in the field of vocational (vocational-technical) education (hereinafter – V(VT)E) facilitates the convergence of the educational process with the actual needs of the labor market, enhancing the quality of specialists' training and their successful implementation in professional activities. Professional training of future qualified sewing profile workers (hereinafter – QSPW) with a high level of professional competence implies creating pedagogical conditions that would fully meet the needs of education seekers and potential employers.
Objective: To identify and substantiate the main pedagogical conditions for forming the professional competence of future QSPWs based on state-private partnership (hereinafter – SPP) principles to enhance the quality of their professional training, considering the suggestions of stakeholders in the domestic sewing industry.
Methods: Expert evaluation method – to determine pedagogical conditions crucial for forming the professional competence of future QSPWs in V(VT)E based on SPP principles; Ranking method – to identify the most significant organizational-pedagogical conditions for forming the professional competence of future QSPWs.
Results: Based on the conducted expert evaluation, factors influencing the formation of professional competence of future QSPWs in V(VT)E institutions were systematized; the most significant organizational-pedagogical conditions for forming the professional competence of future QSPWs in V(VT)E institutions conducting educational activities based on SPP principles were identified and substantiated.
Conclusions: The pedagogical conditions for forming the professional competence of future QSPWs constitute a complex of specially designed factors influencing the external and internal circumstances of training personnel for the domestic sewing industry, ensuring the integrity of future specialists' training in accordance with the demands of the industry labor market; the most significant organizational-pedagogical conditions for organizing training under SPP conditions were revealed (development of professional and educational standards, updating the content of vocational education according to market needs; internships for masters of industrial training and teachers of specialized subjects in production; organization of the educational process based on a combination of theoretical and professional components; involving production representatives – customers of working personnel in the educational process; forming a positive motivation for mastering modern production technologies among education seekers).
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742428/1/PEDAGOGICAL%20CONDITIONS%20FOR%20FORMING%20PROFESSIONAL%20COMPETENCE%20.pdf
- Vinogradska, Golda (orcid.org/0000-0001-7839-9304 <http://orcid.org/0000-0001-7839-9304>) (2023) Pedagogical conditions for forming professional competence of future qualified workers in sewing profile based on state-private partnership principles Professional Pedagogics, 2 (27). pp. 128-137. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2023.27.128-137