Record Details

Сучасний стан підготовки кадрів для легкої промисловості на засадах державно-приватного партнерства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742426/
https://jrnls.ivet.edu.ua/index.php/1/article/view/725
10.32835/2707-3092.2022.24.203-214
 
Title Сучасний стан підготовки кадрів для легкої промисловості на засадах державно-приватного партнерства
Current state of personnel training for light industry on the basis of public-private partnership
 
Creator Виноградська, Г.Є.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
68 Industries, crafts and trades for finished or assembled articles
 
Description Актуальність статті зумовлена наявністю суперечностей та недостатнім дослідженням теоретико-методичних основ формування професійної компетентності майбутніх фахівців швейного профілю та необхідністю вивчення можливостей ефективного державно-приватного партнерства в підготовці кадрів для легкої промисловості України.
Мета: проаналізувати сучасний стан підготовки майбутніх кваліфікованих робітників швейного профілю на засадах державно-приватного партнерства; проаналізувати чинники розвитку державно-приватного партнерства в професійній освіті швейної галузі.
Методи: вивчення та аналіз наукових джерел, освітньо-професійних програм, аналітичних матеріалів комітету Верховної Ради України з питань науки, освіти та інновацій, статистичних даних МОН України, Держкомстату України, інформаційних матеріалів з сайтів обласних відділів професійної (професійно-технічної) освіти (далі: П(ПТ)О), аналітичних і статистичних матеріалів українських ЗМІ щодо науково-педагогічної літератури з проблеми дослідження.
Результати: з’ясовано ступінь наукової розробленості проблеми; охарактеризовано чинники розвитку державно-приватного партнерства в професійній освіті швейної галузі; проаналізовано досвід діяльності 29-ти вітчизняних навчально-практичних центрів швейного профілю; проаналізовано форми співпраці закладів освіти з роботодавцями галузі.
Висновки: доведено, що одним із найбільш ефективних методів підготовки висококваліфікованих робітників є співпраця із соціальними партнерами – роботодавцями, які володіють сучасними технологіями; це зумовлює потребу обґрунтування певних організаційно-педагогічних умов, що мають бути створені в закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти; виявлено проблему недостатнього співробітництва закладів професійної освіти та роботодавців галузі щодо збалансування обсягів та напрямів підготовки кваліфікованих робітників відповідно до потреб ринків праці, оновлення професійних та освітніх стандартів, розвитку спільних програм з профорієнтації, співпраці під час реалізації дуальної форми освіти, спільної розробки освітньо-професійних програм тощо; представлено актуальні завдання, покликані стабілізувати систему державно-приватного партнерства з метою вдосконалення підготовки кадрів для легкої промисловості.
The relevance of the article is determined by the presence of contradictions and insufficient research into the theoretical and methodological foundations of the formation of professional competence of future sewing specialists and the need to study the possibilities of effective public-private partnership in the training of personnel for the light industry of Ukraine.
Purpose: to analyze the current state of training of future qualified workers of the sewing profile on the basis of public-private partnership; to analyze the factors of development of public-private partnership in professional education of the sewing industry.
Methods: study and analysis of scientific sources, educational and professional programs, analytical materials of the Committee of the Verkhovna Rada of Ukraine on Science, Education and Innovation, statistical data of the Ministry of Education and Science of Ukraine, the State Committee of Statistics of Ukraine, information materials from the websites of regional departments of vocational (professional and technical) education (further: V(VET)E), analytical and statistical materials of the Ukrainian mass media regarding the scientific and pedagogical literature on the research problem.
Results: the degree of scientific development of the problem is clarified; the factors of the development of public-private partnership in professional education of the sewing industry are characterized; the activity experience of 29 domestic educational and practical centers of the sewing profile is analyzed; forms of cooperation between educational institutions and employers in the industry are analyzed.
Conclusions: it has been proven that one of the most effective methods of training highly qualified workers is cooperation with social partners – employers who have modern technologies; this leads to the need to justify certain organizational and pedagogical conditions that must be created in vocational (professional and technical) and professional pre-higher education institutions; the problem of insufficient cooperation between vocational education institutions and employers in the industry regarding the balancing of the volumes and directions of training of qualified workers in accordance with the needs of the labor markets, the updating of professional and educational standards, the development of joint career guidance programs, cooperation during the implementation of a dual form of education, the joint development of educational and professional programs are revealed etc; actual tasks aimed at stabilizing the system of public-private partnership with the aim of improving personnel training for light industry are presented.
 
Publisher Інститут професійної освіти НАПН України
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742426/1/%D0%A1%D0%A3%D0%A7%D0%90%D0%A1%D0%9D%D0%98%D0%99%20%D0%A1%D0%A2%D0%90%D0%9D%20%D0%9F%D0%86%D0%94%D0%93%D0%9E%D0%A2%D0%9E%D0%92%D0%9A%D0%98%20%D0%9A%D0%90%D0%94%D0%A0%D0%86%D0%92%20%D0%94%D0%9B%D0%AF%20%D0%9B%D0%95%D0%93%D0%9A%D0%9E%D0%87%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%9C%D0%98%D0%A1%D0%9B%D0%9E%D0%92%D0%9E%D0%A1%D0%A2%D0%86%20%D0%9D%D0%90%20%D0%97%D0%90%D0%A1%D0%90%D0%94%D0%90%D0%A5%20%D0%94%D0%95%D0%A0%D0%96%D0%90%D0%92%D0%9D%D0%9E-%D0%9F%D0%A0%D0%98%D0%92%D0%90%D0%A2%D0%9D%D0%9E%D0%93%D0%9E%20%D0%9F%D0%90%D0%A0%D0%A2%D0%9D%D0%95%D0%A0%D0%A1%D0%A2%D0%92%D0%90.pdf
- Виноградська, Г.Є. (orcid.org/0000-0001-7839-9304 <http://orcid.org/0000-0001-7839-9304>) (2022) Current state of personnel training for light industry on the basis of public-private partnership Professional Pedagogics, 1 (24). pp. 203-214. ISSN 2707-3092
10.32835/2707-3092.2022.24.203-214