Results of background research "Theoretical and methodological foundations of the development of professional competence ofteaching staff at vocational colleges during the pandemic, war and post-war periods"
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742415/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/448 10.37472/v.naes.2024.6118 |
|
Title |
Results of background research "Theoretical and methodological foundations of the development of professional competence ofteaching staff at vocational colleges during the pandemic, war and post-war periods"
Результати констатувального етапу експериментальної роботи «Теоретичні і методичні основи розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу» |
|
Creator |
Тітова, О.А.
|
|
Subject |
001.89 Organization of science and scientific work
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Представлено результати констатувального етапу експериментальної роботи «Теоретичні і методичні основи розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу» лабораторії науково-методичного супроводу підготовки фахівців у коледжах і технікумах Інституту професійної освіти НАПН України. Обґрунтовано теоретико-методологічні засади професійного розвитку педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу. Здійснено аналіз широкої джерельної бази, проаналізовано матеріали щодо проблем, перспектив, тенденцій розвитку фахової передвищої освіти. Зроблено висновок, що розвиток фахової передвищої освіти в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу багато у чому залежить від професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів, оскільки саме їхня майстерність є основою ефективної професійної підготовки фахівців для пріоритетних галузей економіки країни. Здійснено дефінітивний аналіз базових понять дослідження, зокрема уточнено суть поняття «професійна компетентність педагогічного працівника закладу фахової передвищої освіти». Досліджено проблему розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів у науковій літературі. Виявлено особливості розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів у сучасній освітній практиці. Доведено, що в структурі професійної компетентності педагогічного працівника закладу фахової передвищої освіти варто розглядати п’ять взаємообумовлених компонентів: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-інформаційний, поведінково-діяльнісний, особистісно-рефлексивний та емоційно-вольовий. Визначено основні види та компоненти професійної компетентності, затребувані в сучасній педагогічній практиці, з метою розроблення конкретних методів і прийомів розвитку професійної компетентності педагогів професійної школи. Констатовано, що за результатами опитування, значна частина педагогів закладів фахової передвищої освіти мають високий та достатній рівень розвитку компонентів професійної компетентності. З’ясовано, що методологія професійного розвитку педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти ґрунтується на сукупності методологічних підходів (загальних: системного, особистісно-орієнтованого, діяльнісного, комунікативного, аксіологічного, культорологічного та специфічних: компетентнісного, інформаційного, технологічного, середовищного, синергетичного, гуманістичного), загальних (науковості, активності та свідомості, зв'язку теорії з практикою, доступності, системності та послідовності, наочності) і специфічних принципів (неперервності, рефлексивності, пріоритету самоосвіти, інтеграції, синергетики, модульності, гуманізації, фундаментальності тощо). Теоретично обґрунтовано концепцію розвитку професійної компетентності педагогів фахових коледжів в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу, ідея якої ґрунтується на припущенні, що для цілеспрямованого розвитку професійної компетентності педагогічних працівників потрібно спроєктувати систему, яка функціонально і структурно поєднує цілі, зміст, форми, методи, засоби, навчальні технології, інструменти діагностики тощо за конкретними напрямами зростання професіоналізму означених працівників. Теоретично обґрунтовано і розроблено методичну систему, яка структурно і функціонально забезпечує невпинне зростання професійної компетентності педагогічних працівників за рахунок поєднання можливостей курсової підготовки, заходів методичної роботи в коледжі (корпоративного навчання), самоосвіти у безперервному опануванні викладачами комплексом сучасних знань і умінь, оволодінні інноваційними технологіями навчання, розвитку їх педагогічних якостей і морально-ціннісних орієнтацій. Спроєктовано структурно-змістову модель розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів, що складається із системно-послідовних, взаємопов’язаних і взаємозумовлених методологічно-цільового, організаційно-суб’єктного, змістово-технологічного та діагностувально-результативного блоків, які схематично візуалізують структуру методичної системи і створюють ідеальне уявлення про безперервне зростання професіоналізму викладачів в умовах освітнього середовища фахового коледжу. Визначено та теоретично обґрунтовано педагогічні умови цілеспрямованого розвитку професійної компетентності викладачів фахових коледжів. Розроблено інструментарій оцінювання рівнів розвитку професійної компетентності педагогічних працівників фахових коледжів в умовах пандемії, воєнного та повоєнного часу: визначено критерії (мотиваційний, когнітивний, діяльнісний, рефлексивний, вольовий) та відповідні показники, які відображають зв’язки між складниками феномену як інтегративного утворення особистості. На основі аналізу якісних і кількісних проявів виокремлено чотири рівні розвитку професійної компетентності викладачів: початковий, середній, достатній, високий. Зроблено висновок, що ключовою проблемою цієї освітньої галузі, яка гальмує її подальшу модернізацію, є недостатня ефективність професійного розвитку педагогічних працівників закладів фахової передвищої освіти. Наведено результати експериментальної роботи, що були отримані впродовж звітного періоду: підготовлено кінцеві результати, опубліковано наукову продукцію, взято участь у масових науково-практичних заходах. The article presents the results of the background research "Theoretical and Methodological Foundations of the Development of Professional Competence of Teaching Staff at Vocational Colleges During the Pandemic, War and Post-War Periods". The research was conducted by the Laboratory of Scientific and Methodological Support for the Training of Specialists in Colleges and Technical Schools of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Theoretical and methodological principles of the professional development of teaching staff at vocational pre-higher education institutions during pandemic, wartime and post-war periods were substantiated. A wide range of sources was analysed. It included materials related to the problems, prospects and trends in the development of vocational pre-higher education. It was concluded that the development of vocational pre-higher education during the pandemic, war and post-war period depended to a large extent on the professional competence of the teaching staff at vocational colleges since the teaching skills were the basis for the effective professional training of specialists for the priority sectors of the country's economy. A definitive analysis of the basic concepts of the research was carried out, in particular, the essence of the concept of "professional competence of a college teacher" was clarified. The problem of the development of the professional competence of the college teacher was studied in the scientific literature. The peculiarities of the phenomenon in modern educational practice were revealed. It was proved that the structure of the professional competence of a college teacher includes five interdependent components: Motivational and Value, Cognitive-informational, Behaviour and Activity, Personal Reflection, Emotion and Volition. The main types and components of professional competence in demand in modern pedagogical practice were identified to provide specific methods and techniques for developing VET teachers' professional competence. It was stated that according to the survey results, a significant part of the teachers at vocational pre-higher education institutions had a high and sufficient level of development of the components of professional competence. It was found out that the methodology of professional development of teaching staff at vocational pre-higher education institutions was based on a number of methodological approaches (general: systemic, person-oriented, activity, communicative, axiological, cultural and specific: competence, information, technological, environmental, synergistic, humanistic), general principles (scientific, activity and consciousness, connection between theory and practice, accessibility, systematicity and consistency, clarity) and specific principles (continuity, reflexivity, priority of self-education, integration, synergy, modularity, humanization, fundamentality, etc.). The concept of developing the professional competence of teachers at vocational colleges during the pandemic, war and post-war periods was theoretically substantiated. The main idea was based on the assumption that for the purposeful development of professional competence of college teachers it is necessary to design a system that functionally and structurally combines goals, content, forms, methods, means, educational technologies, diagnostic tools, etc. in specific areas of professional growth of the specified employees. A methodological system was theoretically substantiated and developed. This system structurally and functionally ensures continuous growth of professional competence of a teacher through a combination of course training opportunities, methodical activities in the college (corporate training), self-education of teachers in continuous mastery of a complex of modern knowledge and skills, mastery of innovative learning technologies, development of their pedagogical qualities and moral and value orientations. The structural-content model of the development of the professional competence of teaching staff of vocational colleges was designed. The model contains the system-sequential, interconnected and mutually determined methodological-target, organizational-subject, content-technological and diagnostic-resultative blocks. The blocks schematically visualized the structure of the methodological system and created an ideal vision of the continuous growth of the professionalism of teachers in the conditions of the vocational college educational environment. The learning conditions for the purposeful development of the professional competence of teachers at vocational colleges were defined and theoretically substantiated. A set of tools for assessing the level of professional competence development of teaching staff at vocational colleges in pandemic, war and post-war periods was developed: Criteria (Motivation, Cognitive, Activity, Reflection, Volition) and corresponding indicators that reflected the connections between the components of the phenomenon as an integrative personality formation were defined. Based on the analysis of qualitative and quantitative manifestations, four levels of development of teachers' professional competence were distinguished: basic, elementary, intermediate and advanced. It was concluded that the key problem of college education, which hinders its further modernization, was the insufficient system of the college teacher professional development. The results of experimental work obtained during the reporting period were presented, discussed and published. |
|
Publisher |
Національна академія педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742415/1/%D0%A2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9E.%D0%90._%D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%82_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82.%D0%B5%D1%82%D0%B0%D0%BF.pdf
- Тітова, О.А. (orcid.org/0000-0002-6081-1812 <http://orcid.org/0000-0002-6081-1812>) (2024) Results of background research "Theoretical and methodological foundations of the development of professional competence ofteaching staff at vocational colleges during the pandemic, war and post-war periods" Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (6). pp. 1-11. ISSN 2707-305X 10.37472/v.naes.2024.6118 |
|