Психоемоційний інтелект здобувачів освіти як ключовий аспект сучасної освітньої системи
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742377/
https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/261 10.5281/zenodo.13141214 |
|
Title |
Психоемоційний інтелект здобувачів освіти як ключовий аспект сучасної освітньої системи
Psycho-emotional applicants’ for education intelligence as a key aspect of modern educational system |
|
Creator |
Толочко, С.В.
|
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті здійснено теоретико-методичний аналіз та характеристика позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти. Для реалізації мети визначено низку завдань: 1. Охарактеризувати виокремлені науковцями види інтелекту. 2. Проаналізувати сутність та зміст поняття «емоційний інтелект», сформулювати дефініцію терміна «психоемоційний інтелект». 3. Охарактеризувати основні теорії розвитку психоемоційного інтелекту. 4. Висвітлити роль менторських програм для забезпечення здобувачів освіти підтримкою в психоемоційному плані. Для досягнення поставленої мети й визначених завдань були застосовані такі методи: теоретичні: теоретичний аналіз та узагальнення літературних джерел; порівняння, узагальнення; дедуктивний, індуктивний; системний, формалізацію; ідеалізацію; емпіричні: педагогічне спостереження, узагальнення педагогічного досвіду. Результати. Розкрито понятійно-категоріальний апарат дослідження, охарактеризовано терміни «інтелект», «емоційний інтелект», «психоемоційний інтелект». Охарактеризовано основні теорії розвитку психоемоційного інтелекту, ефективні методики для формування й розвитку психоемоційного інтелекту здобувачів освіти. Доведено необхідність упровадження програм з розвитку емоційної грамотності, менторських програм і соціально-емоційного навчання для покращення рівня психоемоційного інтелекту здобувачів освіти, сприяння розвиткові емпатії, саморегуляції й соціальних навичок. Аргументовано особливості менторських програм, системні якості, знання, уміння, здатність, сформованість, готовність, відповідальність, відповідність сучасної моделі педагогічної професії – ментора – як провідного інструменту взаємодії, ефективності і спадкоємності педагогічних традицій. Наведено приклади успішної реалізації процесу формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти в закордонних системах освіти. Підсумовано, що формування позитивного психоемоційного інтелекту здобувачів освіти є ключовим аспектом сучасної освітньої системи, який сприяє загальному благополуччю та успіхові в житті.
The article carries out theoretical and methodological analysis and characterization of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education. To implement the goal, a number of tasks are defined: 1. Characterize types of intelligence allocated by scientists. 2. Analyze the essence and content of the concept of «emotional intelligence,» formulate the definition of the term «psycho-emotional intelligence.» 3. Characterize main theories of the development of psycho-emotional intelligence. 4. Highlight the role of mentoring programs to provide applicants for education with support in psycho-emotional terms. To achieve this goal and certain tasks the following methods were applied: theoretical: theoretical analysis and generalization of literary sources; comparison, generalization; deductive, inductive; systemic, formalization; idealization; empirical: pedagogical observation, generalization of pedagogical experience. Conceptual and categorical apparatus of research is disclosed, the terms «intelligence,» «emotional intelligence,» «psycho-emotional intelligence» are characterized. Basic theories of development of psycho-emotional intelligence, effective methods that can be used in educational process to form and develop psycho-emotional intelligence of applicants for education are characterized. Necessity of implementation of programs for the development of emotional literacy, mentoring programs and socio-emotional learning to improve the level of psycho-emotional intelligence of applicants for education, promoting the development of empathy, self-regulation and social skills are proved. Features of mentor programs, system qualities, knowledge, skills, ability, formation, readiness, responsibility, compliance with modern model of pedagogical profession in the system of postgraduate education for sustainable mentos development as a leading tool for interaction, efficiency and continuity of pedagogical traditions are reasoned. Examples of successful implementation of the process of formation of applicants’ for education positive psycho-emotional intelligence in foreign education systems are provided. It is summed up that formation of positive psycho-emotional intelligence of applicants for education is a key aspect of modern educational system, which contributes to their general well-being and success in life. |
|
Publisher |
ФОП Кошовий Богдан-Петро Олегович
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742377/1/%D0%A2%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%87%D0%BA%D0%BE%2B%D0%A1%20%282%29.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) (2024) Psycho-emotional applicants’ for education intelligence as a key aspect of modern educational system Педагогічна академія: наукові записки (8). ISSN 2786-9458 10.5281/zenodo.13141214 |
|