Record Details

Екологічна культура в структурі полікультурної особистості здобувачів освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742372/
http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/13940
10.52058/3041-1572-2024-4(4)-670-683
 
Title Екологічна культура в структурі полікультурної особистості здобувачів освіти
Ecological culture in the structure of multicultural personality of applicants for education
 
Creator Толочко, С.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description У статті здійснено аналіз місця, ролі і значення екологічної культури в структурі полікультурної особистості здобувачів освіти. Визначено понятійно-категоріальний апарат дослідження, зокрема досліджено терміни
«особистість», «культура», «полікультурна особистість», «полікультурне виховання», «полікультурна компетентність», «екологічна культура». Означено, що термін «полікультурна особистість» нами ототожнено з тією, яка володіє здатністю до ефективної комунікації, взаємодії та співпраці з представниками різних культур; відрізняється високим рівнем толерантності, емпатії, адаптивності, культурної чутливості та відкритості до нового досвіду. В умовах глобалізації та інтеркультурних контактів полікультурна особистість має змогу ефективно функціонувати в різних культурних контекстах, підтримуючи гармонійні стосунки та сприяючи взаєморозумінню між людьми. Доведено, що процес формування полікультурної особистості зазнавав впливу залежно від панівної в певному суспільстві парадигми, зокрема теорії міжкультурної компетенції D. Deardorff, моделі культурного інтелекту (CQ) P. Earley та S. Ang. Досліджено, що в процесі реалізації концепції сталого розвитку актуалізується екологічна культура, яка є складником у структурі полікультурної особистості здобувачів освіти. Визначено на основі здійсненого аналізу, що екологічна культура включає: екологічні знання як розуміння основних екологічних процесів, екосистемних взаємозв’язків і проблем довкілля; екологічні цінності, а саме: визнання важливості природи та екологічної стабільності, усвідомлення власної відповідальності за збереження навколишнього середовища; екологічні навички, тобто практичні вміння та дії, спрямовані на зменшення негативного впливу на природу, збереження ресурсів та підтримку екологічного балансу; екологічні практики, або конкретні дії та поведінка, що відображають екологічні знання та цінності в повсякденному житті.. Установлено, що робота з формування екологічної культури здобувачів освіти має поєднувати два взаємопов’язані компоненти: 1) прийняття ними цінностей здорового способу життя (пропагандистський компонент); 2) засвоєння знань та набуття умінь і навичок, необхідних для самостійного виконання вимог і передачі знань здобувачам освіти в майбутній професійній діяльності (змістовий, інформаційний і практичний плани).
The article analyzes place, role and importance of ecological culture in the structure of multicultural personality of applicants for education. Conceptual and categorical apparatus of research is defined, in particular, the terms «personality», «culture», «multicultural personality», «multicultural education», «multicultural competence», «ecological culture» are investigated. It is indicated that the term «multicultural personality» is identified with one that has the ability to effectively communicate, interact and cooperate with representatives of different cultures; characterized by a high level of tolerance, empathy, adaptability, cultural sensitivity and openness to new experiences. In the context of globalization and intercultural contacts, a multicultural personality is able to function effectively in different cultural contexts, maintaining harmonious relationships and promoting mutual understanding between people. It is proved that the process of formation of a multicultural personality was influenced depending on the prevailing paradigm in a certain society, in particular the theory of intercultural competence D. Deardorff, Models of Cultural Intelligence (CQ) P. Earley and S. Ang. It is investigated that in the process of realization of the concept of sustainable development the ecological culture, which is a component in the structure of multicultural personality of applicants for education, is actualized,. On the basis of the carried out analysis it is determined that ecological culture includes: ecological knowledge as understanding of basic ecological processes, ecosystem interconnections and environmental problems; environmental values, namely: recognition of nature and environmental stability importance, awareness of personal responsibility for environment preservation; environmental skills, that is, practical skills and actions aimed at reducing negative impact on nature, conserving resources and maintaining environmental balance; environmental practices, or specific actions and behaviors that reflect environmental knowledge and values in everyday life. It is established that work on formation applicants’ for education ecological culture should combine two interrelated components: 1) their acceptance of the values of a healthy lifestyle (propaganda component); 2) acquisition of knowledge and skills necessary for independent fulfillment of requirements and knowledge transformation to applicants for education in future professional activities (content, information and practical plans).
 
Publisher ФОП «Жукова Ірина Віталіївна»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742372/1/13940-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-14003-1-10-20240824.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) (2024) Ecological culture in the structure of multicultural personality of applicants for education Суспільство та національні інтереси, 4 (4). pp. 670-683. ISSN 3041-1572
10.52058/3041-1572-2024-4(4)-670-683