Центрування нової освіти на людині прийдешнього як опірність екзистенційним викликам українству
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742369/
https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/24157 10.26565/2074-8167-2024-54-02 |
|
Title |
Центрування нової освіти на людині прийдешнього як опірність екзистенційним викликам українству
The centering of new education on man of the future as a reaction to the existential challenges of the Ukrainian nation |
|
Creator |
Бондаренко, Неллі Володимирівна
|
|
Subject |
314/316 Society
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
Подолання тотальної освітньої кризи, яка не оминула жодну з країн, вбачається у глобалізації сучасних освітніх систем, відкритості до інновацій і впровадження досвіду успішних держав. Попри те що українські виклики узалежнено від екзистенційного й обтяжено війною, вітчизняна система освіти має запас міцності, ґрунтований на формуванні ключових компетентностей, які корелюються з більшістю визначених ООН Глобальних цілей людства на період до 2030 року. Це уреальнює їх досягнення прийдешніми поколіннями українців. Наведено перелік викликів для світових освітніх систем та їх наслідки. Спрогнозовано ефективні шляхи подолання кризи у вітчизняній освіті й запобігання імовірних. Визначено перспективні тренди розвитку української освіти у контексті світової. Мета дослідження – ґрунтуючись на змодельованій Людині прийдешнього, окреслити необхідні для її опірності викликам якості і вміння; обґрунтувати ефективні технології їх формування, спрогнозувати перспективи удосконалення. Основними результатами дослідження є: оприявнення й аналіз найнагальніших викликів у галузі освіти, що перешкоджають досягненню Глобальних цілей людства, з’ясування їх причин і наслідків; визначення й характеристика інструментарію, що уможливить їх подолання, забезпечить стійкість і прогрес освітньої системи України; виокремлення релевантних для України взірцевих освітніх практик; актуалізація моделі опірної до викликів людини прийдешнього; визначення необхідних для досягнення нею успіху у ХХІ столітті якостей і вмінь; визначення й обґрунтування оптимальних педагогічних технологій для їх формування з доведеною ефективністю; прогнозування шляхів модернізації й розвитку. У висновках узагальнено найнагальніші освітні виклики; проаналізовано тенденції розвитку освіти, що уможливлять їх подолання; розкрито інноваційні ресурси педагогічних технологій для формування в українського учнівства опірності до викликів. Overcoming the total educational crisis, which has not bypassed any country, can be seen in the globalization of modern educational systems, openness to innovation and the implementation of the experience of successful states. Despite the fact that Ukrainian challenges depend on existentiality, these challenges are also burdened by war. However, the Ukrainian education system has a margin of safety, which is based on the formation of key competencies. These competencies correlate with most of the United Nations Global Goals for the period up to 2030. The global goals of humanity will also be achieved by future generations of Ukrainians. A list of challenges for world education systems and their consequences is given. Effective ways to overcome the crisis in domestic education and prevent potential crises in the future are predicted. Prospective trends in the development of Ukrainian education in the global context have been determined. The purpose of the research is to outline the qualities and skills necessary to face the challenges based on the modeled Man of the future; to substantiate effective technologies for the formation of these qualities and skills, as well as to predict prospects for their improvement. The main results of the study are: identification and analysis of serious challenges in the field of education that prevent the achievement of the Global Goals of humanity, clarification of their causes and consequences; definition and characterization of the tools that will make it possible to overcome these challenges and ensure the stability and progress of the educational system of Ukraine; highlighting exemplary educational practices relevant for Ukraine; actualization of the model of Man of the future, a Man who is able to face challenges; determination of the qualities and skills necessary for such a person to achieve success in the 21st century; definition and substantiation of optimal pedagogical technologies for effective formation of relevant qualities and skills; forecasting ways of modernization and development of education. The conclusions summarize essential educational challenges; trends in education development that will enable overcoming these challenges are analyzed; innovative resources of pedagogical technologies for the formation of Ukrainian pupils’ knowledge and skills to face modern challenges are revealed. |
|
Publisher |
Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742369/1/BNV_2024_08_Karazin.pdf
- Бондаренко, Неллі Володимирівна (orcid.org/0000-0002-4033-7287 <http://orcid.org/0000-0002-4033-7287>) (2024) The centering of new education on man of the future as a reaction to the existential challenges of the Ukrainian nation Scientific Notes of the Pedagogical Department (54). pp. 15-30. ISSN 2074-8167 10.26565/2074-8167-2024-54-02 |
|