Record Details

Концептуальні основи формування в старшокласників екологічної компетентності в умовах подолання екологічних наслідків війни

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742350/
https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/view/4581
10.32999/ksu2413-1865/2024-106-4
 
Title Концептуальні основи формування в старшокласників екологічної компетентності в умовах подолання екологічних наслідків війни
Conceptual basis of formation of senior students’ environmental competence in terms of overcoming environmental consequences of the war
 
Creator Толочко, С.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
502/504 Environmental science. Conservation of natural resources. Threats to the environment and protection against them
 
Description The purpose of the article is to carry out a structural and systemic analysis of conceptual foundationsof formation senior students’ environmental competence in the context of overcoming environmental consequences of the war. To achieve this goal, the following methods were applied: theoretical: theoreticalanalysis and generalization of literary sources; comparison, classification, generalization; deductive, inductive; systemic, formalization; idealization and pedagogical modeling; empirical: pedagogical observation,generalization of pedagogical experience.Results. The study is based on conceptual provisions, the essence of which is to understand environmentaleducation as a relatively new field of pedagogical theory and practice, the purpose of which is to ensureimplementation of fundamental general didactic provisions: consistency and systematic, continuityand continuity, humanization and scientism, which strengthens integral function of subjects in educational institutions. Necessity of taking into account for the effective formation of senior students’ environmentalcompetence several key concepts: integration of environmental knowledge into curricula, developmentof critical thinking and active citizenship, education of environmental culture and responsibility. Corresponding methodological approaches have been developed and implemented for the effective implementation of theseconceptual foundations: active teaching methods: interactive lectures, seminars, master classes, role-playinggames; use of digital technologies: creation and use of electronic educational resources, virtual laboratories,ecologists; cooperation with public organizations: involvement of high school students in environmentalinitiatives and projects implemented by informal public organizations.
Conclusions. Ways of forming senior students’ environmental competence in the context of overcomingenvironmental consequences of the war have been determined: development of an indicative contentof continuous environmental education for all age categories of youth; creation of an appropriate educationaland material base in educational institutions, formation of motives for a responsible attitude to nature,increasing the requirements for senior students’ environmental competence, improving forms and methodsof environmental education, active development of non-formal environmental education, introducing principlesof balanced development into education and upbringing, applying the results of environmental research inlocal self-government, raising a high level of environmental culture among senior students.
Мета статті – здійснення структурно-системного аналізу концептуальних основ формування в старшокласників екологічної компетентності в умовах подолання екологічних наслідків війни. Досягнення поставленої мети забезпечено використанням таких методів: теоретичних – теоретичного аналізу й узагальнення літературних джерел; порівняння, класифікації, узагальнення; дедуктивного, індуктивного; системного, формалізації; ідеалізації та педагогічного моделювання; емпіричних – педагогічного спостереження, узагальнення педагогічного досвіду.
Результати. Основа дослідження репрезентована концептуальними положеннями щодо розуміння екологічної освіти як порівняно нової галузі педагогічної теорії і практики, в основі якої реалізація принципових загальних дидактичних положень: системності й систематичності, наступності й неперервності, гуманізації та науковості, що пов’язані з інтегральною функцією предметів навчальних планів освітніх закладів. Визначено потребу в урахуванні для результативного формування екологічної компетентності в старшокласників кількох ключових концепцій: інтеграції екологічних знань у навчальні програми, роз- витку критичного мислення й активної громадянської позиції, виховання екологічної культури й відповідальності. Розроблено та впроваджено для ефективної реалізації означених концептуальних основ відповідні методичні підходи: активні методи навчання – інтерактивні лекції, семінари, майстер-класи, рольові ігри; використання цифрових технологій – створення та використання електронних навчальних ресурсів, віртуальних лабораторій, екологів; співпраця з громадськими організаціями – залучення учнів старших класів до екологічних ініціатив і проєктів, що реалізуються неформальними громадськими організаціями.
Висновки. Визначено шляхи формування екологічної компетентності старшокласників у контексті подолання екологічних наслідків війни: розроблення орієнтовного змісту безперервної екологічної освіти для всіх вікових категорій молоді; створення відповідної навчально-матеріальної бази в закладах освіти, формування мотивів відповідального ставлення до природи, підвищення вимог до екологічної компетентності старшокласників, удосконалення форм і методів екологічного виховання, активний розвиток неформальної екологічної освіти, упровадження принципів збалансованого розвитку в освіту та виховання, застосування результатів екологічних досліджень у місцевому самоврядуванні, виховання високого рівня екологічної культури у старшокласників.
 
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742350/1/4581-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-7978-1-10-20240626.pdf
- Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>) (2024) Conceptual basis of formation of senior students’ environmental competence in terms of overcoming environmental consequences of the war Збірник наукових праць "Педагогічні науки" (106). pp. 28-35. ISSN 2413-1865
10.32999/ksu2413-1865/2024-106-4