Record Details

Теорія і практика музейної педагогіки в Україні (рецензія на монографію Н. О. Філіпчук «Педагогічно-просвітницька діяльність музеїв України (кінець ХІХ – початок ХХІ століття)» за наук. ред. акад. Н. Г. Ничкало

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739948/
https://aesthetethicpedaction.pnpu.edu.ua/issue/view/13219
 
Title Теорія і практика музейної педагогіки в Україні (рецензія на монографію Н. О. Філіпчук «Педагогічно-просвітницька діяльність музеїв України (кінець ХІХ – початок ХХІ століття)» за наук. ред. акад. Н. Г. Ничкало
Theory and practice of museum pedagogy in Ukraine (review of N.O. Filipchuk's monograph "Pedagogical and educational activities of museums of Ukraine (end of the 19th - beginning of the 21st century)" by academic editor N.G. Nychkalo
 
Creator Вовк, М.П.
 
Subject 374 Education and training out of school. Further education
7 The Arts. Recreation. Entertainment. Architecture.
 
Description У контексті сучасних реформаційних змін у освітньому просторі України актуалізується проблема вивчення і збагачення досвіду просвітницької діяльності музеїв та дисемінації теорії і практики музейної педагогіки, що розвивалася в українському і зарубіжному дискурсі впродовж кінця ХІХ – у перші десятиліття ХХІ ст., в умовах формальної і неформальної освіти. Особливо цінним є досвід взаємодії музейних інституцій і закладів освіти, який завдяки подвижницькій діяльності просвітників, музейних працівників, освітян відзначається ґрунтовним національно орієнованим підґрунтям, утвердженням актуалітетів просвітницької місії, культуротворчості, спрямованістю на формування громадянського суспільства. Цій проблемі присвячена монографія кандидата педагогічних наук, провідного наукового співробітника відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України Наталії Олександрівни Філіпчук, що є своєчасним дослідженням із проблеми розвитку музейного просвітництва, музейної педагогіки в Україні та конструктивного використання їх досягнень з урахуванням сучасних соціокультурних пріоритетів.
In the context of modern reformational changes in education the problem of studying and enriching the experience of educational activities is being actualized in the territory of Ukraine museums and dissemination of theory and practices of museum pedagogy, which developed in the Ukrainian and foreign discourse during at the end of the 19th century - in the first decades XXI century, in the conditions of formal and non-formal education. Especially the experience of museum interaction is valuable institutions and educational establishments, which thanks to the movement activities of educators, museum workers employees, educators is marked by a reasonable national oriented foundation, confirmation of the actualities of the educational mission, cultural creation, focus on the formation civil society. The monograph of the Candidate of Pedagogical Sciences, leading researcher, is devoted to this problem employee of the department of content and technologies of pedagogical education Ivan Institute of Pedagogical Education and Adult Education Zyazyuna of the National Academy of Sciences of Ukraine Nataliya Oleksandrivna Filipchuk, who is sometimes they research with the problems of museum development education, museum pedagogy in Ukraine and constructive using their achievements taking into account modern socio-cultural advantages.
 
Publisher Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/739948/1/%D0%A0%D0%95%D0%A6%D0%95%D0%9D%D0%97%D0%86%D0%AF.pdf
- Вовк, М.П. (orcid.org/0000-0002-9109-9194 <http://orcid.org/0000-0002-9109-9194>) (2020) Theory and practice of museum pedagogy in Ukraine (review of N.O. Filipchuk's monograph "Pedagogical and educational activities of museums of Ukraine (end of the 19th - beginning of the 21st century)" by academic editor N.G. Nychkalo Естетика і етика педагогічної дії (21). pp. 180-189. ISSN 2226-4051