Efficiency increasing mechanisms of blended learning of students in institutions of higher pedagogical education
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742351/
|
|
Title |
Efficiency increasing mechanisms of blended learning of students in institutions of higher pedagogical education
Підвищення ефективності механізмів змішаного навчання студентів у закладах вищої педагогічної освіти |
|
Creator |
Lukianova, L.
Petrenko, L.M. Banit, Olga Radomski, Igor Hodlevska, K. |
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise) 37.09 Organization of instruction 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Purpose: analysis and characterization of existing models of blended learning and substantiation of mechanisms for increasing their effectiveness in institutions of higher pedagogical education. Methodology: The authors used logical, structural and reflective analysis of sources published in international, national and local periodicals; publications placed in scientometric databases; analysis of reports and generalization of the results of the National Agency for Quality Assurance of Higher Education; empirical data obtained as a result of using the Google Trends service to analyze a sample of valid and unfiltered search queries made by users of search engines for research keywords. Findings: In the conditions of global isolation during pandemic of COVID-19 and development of digital technologies, priorities are given to blended forms of learning. Similar is observed in the conditions of the war in Ukraine: according to the results of statistical data, it is established that more than 40% of the study time in institutions of higher education is provided in the format of blended learning. The main regulatory mechanisms for increasing the effectiveness of students’ educational activities during the blended learning are substantiated - metacognitive processes and reflection. Growing interest of scientists in studying metacognition of such constructs as self-regulation, literacy, thinking strategies, motivation, meta-strategies, conceptual understanding, reflection and critical thinking has been revealed. Originality of the article consists in identifying and substantiating the main regulatory mechanisms for increasing the effectiveness of students’ educational activities in the process of blended learning. Мета: аналіз і характеристика існуючих моделей змішаного навчання та обґрунтування механізмів підвищення їх ефективності у закладах вищої педагогічної освіти. Методологія: автори використали логічний, структурний та рефлексивний аналіз джерел, опублікованих у міжнародних, національних та місцевих періодичних виданнях; публікації, розміщені в наукометричних базах даних; аналіз звітів та узагальнення результатів діяльності Національного агентства забезпечення якості освіти; емпіричні дані, отримані в результаті використання сервісу Google Trends для аналізу вибірки дійсних і невідфільтрованих пошукових запитів, зроблених користувачами пошукових систем за ключовими словами дослідження. Висновки: В умовах глобальної ізоляції під час пандемії COVID-19 та розвитку цифрових технологій пріоритети надаються змішаним формам навчання. Подібне спостерігається і в умовах війни в Україні: за результатами статистичних даних встановлено, що понад 40% навчального часу у закладах вищої освіти здійснюється у форматі змішаного навчання. Обґрунтовано основні регулятивні механізми підвищення ефективності навчальної діяльності студентів під час змішаного навчання – метакогнітивні процеси та рефлексію. Виявлено зростаючий інтерес науковців до вивчення метапізнання таких конструктів, як саморегуляція, грамотність, стратегії мислення, мотивація, метастратегії, концептуальне розуміння, рефлексія та критичне мислення. Оригінальність статті полягає у виявленні та обґрунтуванні основних регулятивних механізмів підвищення ефективності навчальної діяльності студентів у процесі змішаного навчання. |
|
Publisher |
RJ4All Publications
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742351/1/YVJ_2024.pdf
- Lukianova, L. (orcid.org/0000-0002-0982-6162 <http://orcid.org/0000-0002-0982-6162>), Petrenko, L.M. (orcid.org/0000-0002-7604-7273 <http://orcid.org/0000-0002-7604-7273>), Banit, Olga (orcid.org/0000-0001-9002-6439 <http://orcid.org/0000-0001-9002-6439>), Radomski, Igor (orcid.org/0000-0003-2452-0898 <http://orcid.org/0000-0003-2452-0898>) and Hodlevska, K. (orcid.org/0000-0002-9263-243X <http://orcid.org/0000-0002-9263-243X>) (2024) Efficiency increasing mechanisms of blended learning of students in institutions of higher pedagogical education Youth Voice Journal, 3 (14). pp. 86-98. ISSN 978-1-80463-004-4 |
|