Рroblems of digital inclusion in vocational (vocation-technical) education institutions
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742337/
https://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/709 10.33296/2707-0255-19(37)-04 |
|
Title |
Рroblems of digital inclusion in vocational (vocation-technical) education institutions
Проблеми цифрової інклюзії в закладах професійної (професійно-технічної) освіти |
|
Creator |
Kossova-Silina, Halyna
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. 377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics |
|
Description |
The content of the article presents an analysis of the problems and trends in the development of modern digital technologies of inclusive education in the field of professional education, taking into account the development of relevant guidelines for customers of educational services. Current problems of digital inclusion in vocational education institutions are considered, namely: high-quality digital Ukrainian-language content that is accessible to various nosologies of education seekers with special educational needs, and the problem of training pedagogical workers in educational institutions to implement the concept of digital inclusion. It was determined that the use of digital technologies means a paradigm shift in approaches to teaching and learning, which is a potential for the transformation of professional education and an opportunity for customers of educational services to succeed in the global economy, ensuring the personalization of the educational process and overcoming the distance between the academic environment and production. At the same time, realizing this potential requires concerted action to address issues such as the digital divide, technology obsolescence, and quality and trust issues. In the context of inclusive educational innovation, digital accessibility is an important aspect of ensuring that all people, including persons with disabilities, have equal access to digital technologies and services. During the study of trends in the development of modern learning technologies in the field of professional and technical education, the staff of the department conducted an analysis of the interaction of inclusive learning technologies and modern digital technologies, focused on understanding how these two elements can interact to create an inclusive educational environment. The ways and possibilities of using digital technologies in the process of inclusive education are determined. The implementation and integration of digital technologies requires significant investment in infrastructure and ongoing support to ensure their sustainability and effectiveness. A successful example of such an infrastructural solution is the single educational-digital ecosystem of the Bilotserk Institute of Continuing Professional Education, which combines the intellectual, scientific, professional, educational, and technological potential of the subjects of the network educational-digital environment, provides for the use of digital, andragogic and interactive technologies in virtual space. The findings of the study indicate that although digital technologies have the potential to significantly improve the quality of vocational education, their successful implementation depends on addressing the associated challenges. It is important to constantly evaluate, study and introduce new initiatives in the field of digital learning and digital inclusion into the educational process, constantly update the educational process through the integration of digital technologies, ensure the appropriate quality of educational programs and resources. У змісті статті представлено аналіз проблем та тенденцій розвитку сучасних цифрових технологій інклюзивного навчання в галузі професійної освіти з урахуванням розвитку відповідних орієнтирів замовників освітніх послуг. Розглянуто актуальні проблеми цифрової інклюзії в закладах професійної освіти, а саме: якісний цифровий україномовний контент, який є доступним для різних нозологій здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, та проблема підготовки педагогічних працівників освітніх закладів до реалізації концепції цифрової інклюзії. Визначено, що використання цифрових технологій означає зміну парадигми в підходах до викладання і навчання, що є потенціалом для трансформації професійної освіти та можливістю замовникам освітніх послуг досягти успіху в умовах глобальної економіки, забезпечуючи персоналізацію навчального процесу та подолання дистанції між академічним середовищем і виробництвом. Водночас реалізація цього потенціалу вимагає узгоджених заходів, спрямованих на вирішення таких проблем, як цифровий розрив, застарілість технологій, проблеми з якістю та довірою до них. У контексті інклюзивної освітньої інноватики цифрова доступність є важливим аспектом забезпечення того, щоб усі люди, включно з особами з інвалідністю, мали рівний доступ до цифрових технологій і послуг. В ході дослідження тенденцій розвитку сучасних технологій навчання в галузі професійно-технічної освіти співробітниками кафедри проведено аналіз взаємодії технологій інклюзивного навчання та сучасних цифрових технологій, зосереджений на розумінні того, як ці два елементи можуть взаємодіяти для створення інклюзивного освітнього середовища. Визначено шляхи та можливості застосування цифрових технологій в процесі інклюзивного навчання. Впровадження та інтеграція цифрових технологій вимагає значних інвестицій в інфраструктуру та постійну підтримку для забезпечення їхньої стійкості та ефективності. Успішним прикладом такого інфраструктурного рішення є єдина освітньо-цифрова екосистема Білоцерківського інституту неперервної професійної освіти, яка поєднує інтелектуальний, науковий, професійний, освітній, технологічний потенціал суб’єктів мережевого освітньо-цифрового середовища, передбачає використання цифрових, андрагогічних та інтерактивних технологій у віртуальному просторі. Висновки, зроблені в результаті дослідження, вказують на те, що хоча цифрові технології мають потенціал для значного підвищення якості професійної освіти, їхнє успішне впровадження залежить від вирішення пов'язаних із цим викликів. Важливим є постійне оцінювання, вивчення та впровадження в освітній процес нових ініціатив у сфері цифрового навчання та цифрової інклюзії, постійне оновлення освітнього процесу через інтеграцію цифрових технологій, забезпечення відповідної якості освітніх програм та ресурсів. |
|
Publisher |
Громадська організація «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами» (ГО «ШАУСПС»)
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742337/1/%D0%9A%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%A1%D1%96%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%B0709-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-1423-1-10-20240826.pdf
- Kossova-Silina, Halyna (orcid.org/0009-0009-2451-1298 <http://orcid.org/0009-0009-2451-1298>) (2024) Рroblems of digital inclusion in vocational (vocation-technical) education institutions Адаптивне управління: теорія і практика. Серія Педагогіка, 19 (37). ISSN 2707-0255 10.33296/2707-0255-19(37)-04 |
|