Record Details

Exploration of Pedagogical Staff Readiness for Professional Transformation: Analysis of Synchronous Online Focus Group (SOFG) Study Results

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742312/
https://www.ajaronline.com/index.php/AJAR/article/view/711
10.26437/ajar.30.06.2024.24
 
Title Exploration of Pedagogical Staff Readiness for Professional Transformation: Analysis of Synchronous Online Focus Group (SOFG) Study Results
Дослідження готовності педагогічних працівників до професійної трансформації: аналіз результатів дослідження синхронної онлайн-фокус-групи (SOFG)
 
Creator Prosina, Olʹha
Kyrychenko, M.
Sergeeva, L.
Ivchenko, Т.
Fedоrova, Yuliia
 
Subject 316 Соціологія
373 Kinds of school providing general education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Purpose: In the face of contemporary challenges within the socio-social spheres globally, particularly within educational systems, the professional transformation of pedagogical (scientific-pedagogical) staff is paramount. Therefore, this research explores this professional category's readiness for change, a significant relevance and impact topic.
Design/Methodology/Approach: The research design included a focus group survey to explore the views and experiences of educators on critical aspects of professional transformation. Focus group participants discussed motivation, skills, resources, and barriers in the context of implementing the New Ukrainian School (NUS) reform. The sample size was 718 people. The selection procedure involved forming groups comprised of individuals from diverse segments of the educational system, including primary and secondary school teachers. The focus group participants were selected based on the principle of strategic selection to ensure a diversity of opinions and experiences among educators at different levels. The focus group discussions were structured around open-ended inquiries and key themes, facilitating comprehensive responses and enriching the analysis with valuable insights. The results were analysed through thematic coding and grouping participants' responses by key aspects of professional transformation. Considering the focus group discussions, different views and experiences of educators were compared and analysed.
Findings: The study's results underscore a significant aspect of the research, indicating a high level of educators' motivation for change, readiness for self-improvement, and openness to embracing updated educational values. These findings hold the potential to impact the field of pedagogy significantly.
Research Limitation/Implications: It was noted that focus groups, as an effective method of scientific research, require clear objectives, identification of participants and moderators, development of guides and scenarios, testing of questions and scenarios, consideration of threats, and provision of accurate instructions.
Social Implication: This improves teachers' professional competence and mastery of modern pedagogical methods and technologies. The level of readiness of teaching staff for transformation can also have a positive impact on the development of the educational system, stimulating innovation and the improvement of curricula.
Practical Implication: This facilitates the development of professional development programmes that consider teachers' specific needs and provide them with the necessary skills and resources to implement innovations in the classroom successfully.
Originality/ Value: This study's novelty is that it confirms the assumptions about teachers' readiness for professional transformation, which have been clarified and supplemented by the central concept.
Мета: У світлі сучасних викликів у соціально-суспільних сферах на глобальному рівні, зокрема в освітніх системах, професійна трансформація педагогічних (науково-педагогічних) працівників є надзвичайно важливою. Тому це дослідження вивчає готовність цієї професійної категорії до змін, що є актуальною та важливою темою.
Дизайн/Методологія/Підхід: Дизайн дослідження включав опитування за допомогою фокус-групи, щоб дослідити погляди та досвід освітян щодо ключових аспектів професійної трансформації. Учасники фокус-групи обговорювали мотивацію, навички, ресурси та бар'єри в контексті впровадження реформи Нової української школи (НУШ). Розмір вибірки становив 718 осіб. Процедура відбору передбачала формування груп, що складалися з представників різних сегментів освітньої системи, включаючи вчителів початкової та середньої школи. Учасників фокус-груп відбирали за принципом стратегічного відбору, щоб забезпечити різноманітність думок і досвіду серед освітян на різних рівнях. Обговорення у фокус-групах було структуровано навколо відкритих запитань та ключових тем, що сприяло наданню вичерпних відповідей і збагаченню аналізу цінними інсайтами. Результати були проаналізовані за допомогою тематичного кодування та групування відповідей учасників за ключовими аспектами професійної трансформації. Ураховуючи обговорення у фокус-групах, різні погляди та досвід освітян були порівняні та проаналізовані.
Результати: Результати дослідження підкреслюють важливий аспект роботи, який вказує на високий рівень мотивації освітян до змін, готовність до самовдосконалення та відкритість до прийняття оновлених освітніх цінностей. Ці висновки мають потенціал для значного впливу на галузь педагогіки.
Обмеження/Висновки дослідження: Було зазначено, що фокус-групи, як ефективний метод наукового дослідження, потребують чітких цілей, визначення учасників та модераторів, розробки гідів та сценаріїв, тестування запитань та сценаріїв, урахування загроз і забезпечення точних інструкцій.
Соціальні наслідки: Це сприяє підвищенню професійної компетентності вчителів та оволодінню сучасними педагогічними методами і технологіями. Рівень готовності педагогічного персоналу до трансформації також може позитивно вплинути на розвиток освітньої системи, стимулюючи інновації та вдосконалення навчальних програм.
Практичні висновки: Це сприяє розробці програм професійного розвитку, які враховують специфічні потреби вчителів та надають їм необхідні навички та ресурси для успішного впровадження інновацій у класі.
Оригінальність/Цінність: Новизна цього дослідження полягає в тому, що воно підтверджує припущення щодо готовності вчителів до професійної трансформації, які були уточнені та доповнені основною концепцією.
 
Publisher Arca Academic Publisher
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742312/1/Paper%2B24.pdf
- Prosina, Olʹha (orcid.org/0000-0002-1243-6069 <http://orcid.org/0000-0002-1243-6069>), Kyrychenko, M. (orcid.org/0000-0003-1756-9140 <http://orcid.org/0000-0003-1756-9140>), Sergeeva, L. (orcid.org/0000-0002-7177-3014 <http://orcid.org/0000-0002-7177-3014>), Ivchenko, Т. (orcid.org/0000-0002-5646-6091 <http://orcid.org/0000-0002-5646-6091>) and Fedоrova, Yuliia (orcid.org/0000-0002-8106-6962 <http://orcid.org/0000-0002-8106-6962>) (2024) Exploration of Pedagogical Staff Readiness for Professional Transformation: Analysis of Synchronous Online Focus Group (SOFG) Study Results African Journal of Applied Research, 1 (10). pp. 400-417. ISSN 2408-7920
10.26437/ajar.30.06.2024.24