Психологічні засади тьюторингу в роботі викладача ВНЗ
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742305/
https://archive.interconf.center/index.php/2709-4685/article/view/6531 10.51582/interconf.19-20.06.2024.013 |
|
Title |
Психологічні засади тьюторингу в роботі викладача ВНЗ
Psychological Foundations of Tutoring in the Work of University Faculty |
|
Creator |
Грицюк, І.М.
Просіна, О.В. |
|
Subject |
1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті окреслено основні теоретичні погляди на тьторство у вищих навчальних закладах. Визначено, що це важлива складова та вимога часу. В міжнародному освітньому середовищі тьторінг –це звичне явище. Активно впроваджується практика тьюторства і у школах. Та у ВНЗ впровадження даного досвіду роботи стикається з певними труднощами, в більшості випадків, яких пов'язано із фінансуванням даного виду діяльності викладача. Виокремлено основні покликання тьюторства у ВНЗ. Адже, університети націлені на особистісно-орієнтований підхід до кожного здобувача освіти, на формування індивідуальної траєкторії. В сучасних умовах, коли існує перенасичення інформаційного простору; коли часто, нівелюються знання та досвід; студенти втрачають мотивацію до навчання, інтерес до власного розвитку та вдосконалення. І маючи, викладача-наставника, який володіє психологічними знаннями та навичками, можна активізувати студента, актуалізувати його знання та спрямувати актуальні шляхи розвитку.
The article outlines the main theoretical perspectives on tutoring in higher education institutions. It identifies tutoring as an essential component and a demand of our time. In the international educational environment, tutoring is a common practice. The practice of tutoring is also being actively implemented in schools. However, in higher education institutions, the introduction of this work experience encounters certain challenges, most of which are related to the funding of this type of teaching activity. The article highlights the primary roles of tutoring in higher education institutions. Universities are focused on a personalized approach to each student, aiming to develop an individual learning trajectory. In today's conditions, where the information space is oversaturated; where knowledge and experience are often devalued; students may lose motivation to learn and interest in their own development and improvement. Having a mentor-teacher with psychological knowledge and skills can help re-engage the student, reinforce their knowledge, and guide them on relevant developmental paths. |
|
Publisher |
Epi
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742305/1/13.pdf
- Грицюк, І.М. (orcid.org/0000-0001-6988-6012 <http://orcid.org/0000-0001-6988-6012>) and Просіна, О.В. (orcid.org/0000-0002-1243-6069 <http://orcid.org/0000-0002-1243-6069>) (2024) Psychological Foundations of Tutoring in the Work of University Faculty Scientific Collection «InterConf+»: with the Proceedings of the 9th International Scientific and Practical Conference «Current Issues and Prospects for The Development of Scientific Research» (June 19-20, 2024; Orléans, France), 46 (205). pp. 110-116. ISSN 2709-4685 10.51582/interconf.19-20.06.2024.013 |
|