Record Details

Роль цифрових освітніх ресурсів у розвитку цифрової компетенції вчителів у контексті кібербезпеки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742301/
https://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=40596
 
Title Роль цифрових освітніх ресурсів у розвитку цифрової компетенції вчителів у контексті кібербезпеки
The role of digital educational resources in the development of digital competence of teachers in the context of cyber security
 
Creator Осипчук, Т.О.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Цифрове середовище, в яке занурюється майбутній педагог, є інтегрованим комунікаційним простором, в якому всі суб'єкти освіти здійснюють пошук, отримують, обмінюються і керують інформацією різного характеру за допомогою цифрових технологій. Відповідно цифрова компетенція майбутнього педагога передбачає не тільки наявність цифрових знань, умінь та грамотного їх застосування, а й сформованості технологічної готовності до постійних змін як у галузі використання даних технологій та ресурсів, комунікативної та методичної галузі управління знаннями, так і психологічної готовності сприймати такі зміни та взаємодіяти з учнями. Наприклад, залучення учнів до роботи онлайн залежить не лише від цифрових навичок учнів, а й від здатності вчителів ефективно застосовувати цифрові технології в цифровій освіті та адаптувати теорії навчання, що сприяють залученню (наприклад, конструктивізм і коннективізм) до онлайн-контексту. Загальновідомо, що як вчителям, так і учням потрібні цифрові навички для ефективної участі в цифровій освіті.
The digital environment in which the future teacher is immersed is an integrated communication space in which all subjects of education search, receive, exchange and manage information of various nature with the help of digital technologies. Accordingly, the digital competence of the future teacher implies not only the presence of digital knowledge, skills and their competent application, but also the formation of technological readiness for constant changes both in the field of using these technologies and resources, in the communicative and methodical field of knowledge management, as well as psychological readiness to perceive such changes and interact with students. For example, student engagement online depends not only on students' digital skills, but also on teachers' ability to effectively use digital technologies in digital education and adapt engaging learning theories (such as constructivism and connectivism) to the online context. It is widely recognized that both teachers and students need digital skills to participate effectively in digital education.
 
Publisher Нілан-ЛТД
 
Date 2024
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742301/1/Osypchuk%20T._tezu_KS-2024.pdf
- Осипчук, Т.О. (orcid.org/0000-0003-3075-1246 <http://orcid.org/0000-0003-3075-1246>) (2024) The role of digital educational resources in the development of digital competence of teachers in the context of cyber security In: Сучасні технології візуалізації колекцій цифрових освітніх ресурсів : зб. матеріалів круглого столу (до Всеукраїнського фестивалю науки), 14 трав. 2024 р., Київ . Нілан-ЛТД, м. Вінниця, Україна, pp. 66-69. ISBN 978-617-558-107-0