Record Details

Визначення дидактичних умов формування освітньої автономності учнів старшої школи засобами іншомовного читання

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742299/
http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/13904
10.52058/3041-1572-2024-4(4)-223-233
 
Title Визначення дидактичних умов формування освітньої автономності учнів старшої школи засобами іншомовного читання
Determining didactic conditions for forming educational autonomy of senior school students by means of reading in another language
 
Creator Арістова, Наталія Олександрівна
Гусак, Юлія Анатоліївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті узагальнено наукові доробки українських учених задля визначення дидактичних умов формування освітньої автономності учнів старшої школи засобами іншомовного читання. Автори також аналізують такі нормативно-правові документи України, як Закон України «Про освіту» (2017 р.), Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020 р.), Концепцію нової української школи (2016 р.). З’ясовано, що українські вчені одностайні в думці про те, що ефективність освітньої (навчальної) діяльності учнів різного шкільного віку, які навчаються в закладах загальної середньої освіти, залежить від створення в освітньому процесі сукупності певних умов. Такими умовами можуть бути організаційно-педагогічні, психологічні, дидактичні, методичні та інші. У контексті нашого дослідження під дидактичними умовами формування освітньої автономності учнів старшої школи засобами іншомовного читання розуміємо визначення на гіпотетичному рівні й обґрунтування необхідних і достатніх дидактичних впливів, створення яких в освітньому процесі закладу загальної середньої освіти сприяє формуванню в них такої ключової компетентності, як уміння вчитися, надає змогу диференціювати, індивідуалізувати і персоналізувати зміст їхньої навчально-пізнавальної діяльності, а також забезпечує розвиток їхньої суб’єктності. До дидактичних умов формування освітньої автономності учнів старшої школи засобами іншомовного читання віднесено забезпечення цілеспрямованого дидактичного впливу на мотивацію саморозвитку компетентності вміння вчитися загалом та засобами іншомовного читання зокрема; диференціацію, індивідуалізацію і персоналізацію змісту навчально-пізнавальної діяльності учнів на основі реалізації компетентнісного, діяльнісного й особистісно зорієнтованого підходів; використання активних та інтерактивних методів навчання, спрямоване на розвиток суб’єктності учня старшої школи як психолого-дидактичної основи формування його освітньої автономності.
The article summarises the scientific achievements of Ukrainian scientists aimed at determining the didactic conditions for the formation of educational autonomy of high school students by means of foreign language reading. The authors also analyse such regulatory and legal documents of Ukraine as the Law of Ukraine “On Education” (2017), the Law of Ukraine “On Complete General Secondary Education” (2020), Conceptual Principles of Secondary School Reform “The New Ukrainian School” (2016). It is found out that Ukrainian scientists are unanimous in their opinion that the effectiveness of educational activities of schoolchildren depends on the implementation of a set of specific conditions in the educational process. These conditions include organizational-andpedagogical, psychological, didactic and methodological. In the context of our study the didactic conditions of forming educational autonomy of high school students through foreign language reading are regarded as necessary and sufficient didactic influences defined and justified at a hypothetical level whose creation in the educational process of a general secondary education institution contributes to the formation of the learning to learn competence, enables differentiation, individualisation and personalisation of the context of their educational-andcognitive activity as well as ensures the development of their agency. To the didactic conditions for the formation of the educational autonomy of high school students by means of foreign language reading, the authors refer the provision of purposeful didactic influence on the motivation of the self-development of the learning to learn competence in general and by means of foreign language reading in particular; differentiation, individualisation and personalisation of the content of high school students’ educational and cognitive activities based on the implementation of competence-based, activity-oriented and personally oriented approaches; the use of active and interactive teaching methods aimed at developing a high school student’s agency as a psychological and didactic basis for the formation of his educational autonomy.
 
Publisher ФОП «Жукова Ірина Віталіївна»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742299/1/%D0%90%D1%80%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%93%D1%83%D1%81%D0%B0%D0%BA_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%28%D1%81%D0%B0%D0%B8%CC%86%D1%82%29.pdf
- Арістова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>) and Гусак, Юлія Анатоліївна (orcid.org/0009-0003-7662-8718 <http://orcid.org/0009-0003-7662-8718>) (2024) Determining didactic conditions for forming educational autonomy of senior school students by means of reading in another language Суспільство та національні інтереси, 4 (4). pp. 223-233. ISSN 3041-1572
10.52058/3041-1572-2024-4(4)-223-233