Record Details

Організація профільної середньої освіти: досвід Eстонської республіки

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740521/
https://lib.iitta.gov.ua/740085/
 
Title Організація профільної середньої освіти: досвід Eстонської республіки
Organisation of specialized secondary education: experience of the Republic of Estonia
 
Creator Малихін, Олександр Володимирович
Арістова, Наталія Олександрівна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті автори узагальнюють позитивний досвід організації профільної середньої освіти Естонської Республіки задля покращення якості профільної середньої освіти України. Проаналізовано Закон Естонської Республіки «Про освіту» (2022 р.), Закон «Про заклади базової освіти та заклади старшої профільної освіти» (2023 р.), Закон «Про заклади професійно-технічної освіти» (2023 р.), Закон «Про приватні школи» (2019 р.) та «Національна освітня стратегія на 2021–2035 роки» (2021 р.). Відповідно до основних цілей освіти, зазначених у Законі Естонської Республіки «Про освіту» (2022 р.), освіта поділяється на загальну освіту, професійну освіту та освіту за інтересами. Результати Програми міжнародного оцінювання учнів (PISA-2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022) доводять, що Естонія належить до країн, учні яких постійно показують високі результати. Зважаючи на той факт, що Естонська Республіка має високоякісну систему освіти, її досвід в освітній сфері загалом і в організації профільної середньої освіти зокрема може стати важливим для України.
In the article the authors summarize the positive experience of organizing specialized secondary education in Estonia in order to improve the quality of specialized secondary education in Ukraine. Republic of Estonia Education Act (2022), Basic School and Upper Secondary Schools Acts (2023), Vocational Educational Institutions Act (2023), Public Schools Act (2022), Education Strategy 2021–2035 (2021) are analysed. In accordance with the main objectives of education set out in Republic of Estonia Education Act (2022), education is divided into general education, vocational education and hobby education. The results of the OECD’s Programme for International Student Assessment (PISA 2006, 2009, 2012, 2015, 2018, 2022) show that Estonia is one of the countries whose students consistently show high results. Given the fact that the Republic of Estonia has a high-quality education system, its experience in education in general and in organizing specialized secondary education in particular can be important for Ukraine.
 
Publisher Видавничий дім «Освіта»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740521/1/%D0%9E%D0%A0%D0%93%D0%90%D0%9D%D0%86%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%AF%20%D0%9F%D0%A0%D0%9E%D0%A4%D0%86%D0%9B%D0%AC%D0%9D%D0%9E%D0%86%CC%88%20%D0%A1%D0%95%D0%A0%D0%95%D0%94%D0%9D%D0%AC%D0%9E%D0%86%CC%88%20%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%A2%D0%98-%20%D0%94%D0%9E%D0%A1%D0%92%D0%86%D0%94%20%D0%95%D0%A1%D0%A2%D0%9E%D0%9D%D0%A1%D0%AC%D0%9A%D0%9E%D0%86%CC%88%20%D0%A0%D0%95%D0%A1%D0%9F%D0%A3%D0%91%D0%9B%D0%86%D0%9A%D0%98.pdf
- Малихін, Олександр Володимирович (orcid.org/0000-0001-6042-6298 <http://orcid.org/0000-0001-6042-6298>) and Арістова, Наталія Олександрівна (orcid.org/0000-0002-0943-8039 <http://orcid.org/0000-0002-0943-8039>) (2024) Organisation of specialized secondary education: experience of the Republic of Estonia Профільна середня освіта: виклики і шляхи реалізації: збірник матеріалів. pp. 27-31. ISSN 978-966-983-476-8