Record Details

Формування міжкультурної компетентності в процесі реалізації моделі багатомовної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742290/
 
Title Формування міжкультурної компетентності в процесі реалізації моделі багатомовної освіти
The formation of intercultural competence in the process of implementing the model of multilingual education
 
Creator Фідкевич, Олена Львівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У тезах висвітлено процес формування міжкультурної компетентності в процесі реалізації моделі багатомовної освіти. Міжкультурна компетентність розглядається як складова багатомовної компетентності. Міжкультурну компетентність визначено як здатність особистості осмислювати, аналізувати й інтерпретувати факти різних культур, адекватно сприймати і розуміти представників своєї та іншої культури й толерантно взаємодіяти з ними.
У тезах також визначено основі уміння, які визначають сформованість міжкультурної компетнтності учнів/учениць закладів загальної середньої освіти.
Зроблено висновок, що у процесі багатомовного навчання особистість залучається до вимірів різних культур,формується уявлення про національно-культурне розмаїття, унікальність і цінність кожної культури, готовність до безконфліктної комунікації з представниками різних національно-культурних спільнот.
The theses highlight the process of forming intercultural competence in the process of implementing the model of multilingual education. Intercultural competence is considered as a component of multilingual competence. Intercultural competence is defined as an individual's ability to comprehend, analyze and interpret the facts of different cultures, to adequately perceive and understand representatives of one's own and other cultures, and to interact tolerantly with them.
The theses also define the basis of skills that determine the formation of intercultural competence of students of general secondary education institutions.
It was concluded that in the process of multilingual education, a person is involved in the dimensions of different cultures, an idea is formed about national and cultural diversity, the uniqueness and value of each culture, readiness for conflict-free communication with representatives of different national and cultural communities.
 
Publisher Харківський національний універсітет імені В. Н. Каразіна
 
Date 2024
 
Type Book Section
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742290/1/%D0%97%D0%B1%D1%96%D1%80%D0%BA%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%B7_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%84%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%86%D1%96%D1%97_16_05%20%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80220-225.pdf
- Фідкевич, Олена Львівна (orcid.org/0000-0003-3294-915X <http://orcid.org/0000-0003-3294-915X>) (2024) The formation of intercultural competence in the process of implementing the model of multilingual education In: Сучасні освітні методики та технології в умовах викликів сьогодення: матеріали Інтернет-конференції . Харківський національний універсітет імені В. Н. Каразіна, м. Харків, Україна, pp. 220-225.