Record Details

Концептуально-теоретичні основи корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742287/
http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/486/13122/27416-1
10.30525/978-9934-26-457-3-10
 
Title Концептуально-теоретичні основи корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами
Conceptual and theoretical foundations of correctional and developmental work with children with special educational needs
 
Creator Рібцун, Юлія Валентинівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Автором детально розглянуто принцип оберненого зв’язку та специфіку його використання в інклюзивній освіті. Описано існуючі види петель оберненого зв’язку, простежено безперервний цикл ухвалення рішень раціональної людської поведінки, його складові процеси. Особливий акцент зроблено на петлі оберненого комунікативного зв’язку та тих труднощах, які виникають під час комунікації. Проаналізована та висвітлена крізь призму інклюзивної освіти екопсихологічна теорія Урі Бронфенбреннера у вигляді концентричних кіл, що відображають зони взаємодії та впливу на розвиток дитини. За основу схеми корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами взято символічний образ цілісного та багатовимірного бачення людини у вигляді п’ятикутної пентаграми Сержа Ґінґера. Презентована орієнтовна структура корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми, зокрема мовленнєвими, потребами. Результати дослідження будуть реалізовані при створенні програм з корекційно-розвиткової роботи з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку на запит Міністерства освіти і науки України.
The author has considered in detail the principle of inverse communication and the specifics of its use in inclusive education. The existing types of loops of inverse communication are described, the continuous decision-making cycle of rational human behavior, its component processes are traced. Special emphasis is placed on the reverse communication loop and the difficulties that arise during communication. Uri Bronfenbrenner's eco-psychological theory in the form of concentric circles reflecting zones of interaction and influence on the child's development is analyzed and highlighted through the prism of inclusive education. The scheme of corrective and developmental work with children with special educational needs is based on the symbolic image of a holistic and multidimensional vision of a person in the form of Serge Ginger's pentagonal pentagram. The approximate structure of correctional and developmental work with children with special educational, in particular speech, needs is presented. The results of the research will be implemented when creating programs for correctional and developmental work with children of preschool and junior school age at the request of the Ministry of Education and Science of Ukraine.
 
Publisher «Baltija Publishing»
 
Date 2024
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742287/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D0%A0%D1%96%D0%B1%D1%86%D1%83%D0%BD_2014.pdf
Рібцун, Юлія Валентинівна (orcid.org/0000-0002-2672-3704 <http://orcid.org/0000-0002-2672-3704>) (2024) Conceptual and theoretical foundations of correctional and developmental work with children with special educational needs . «Baltija Publishing», с. Riga, Latvia, pp. 189-204. ISBN 978-9934-26-457-3
10.30525/978-9934-26-457-3-10