Record Details

Підходи до конструювання змісту навчальних програм з іноземних мов в Україні (1991–2025 рр.)

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742284/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/721
10.32405/2411-1309-2024-32-185-197
 
Title Підходи до конструювання змісту навчальних програм з іноземних мов в Україні (1991–2025 рр.)
Approaches to constructing the content of foreign language curriculum for secondary school in Ukraine (1991 – mid 2020s)
 
Creator Пасічник, Олександр Сергійович
Пасічник, Олена Олексіївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description Навчальна програма є засадничим документом, який уявляє результат напрацювань методичної науки і фіксує загальноприйнятий погляд педагогічної спільноти на те, як і в якому обсязі має здійснюватися навчання того чи іншого предмета, визначає його проміжні та загальні цілі. Відтак, вона слугує «рамкою», відповідно до якої конструюється зміст шкільних підручників та здійснюється організація навчального процесу.
В історичній ретроспективі автор розглядає переосмислення підходів до конструювання змісту навчальних програм з іноземних мов для закладів загальної середньої освіти в Україні. Хронологічні межі дослідження охоплюють 90-ті рр. ХХ ст. – середина 2020-х рр., а його результати базуються на аналізі змісту відповідних нормативних документів, науково-методичної літератури та програм, підготовлених в Україні в окреслений період. Було виокремлено та обґрунтовано чотири періоди в конструюванні змісту навчальних програм, назви яких збігаються з підходами, на які спиралися укладачі їх змісту: 1) мовно-формалістичний (1991‒2000 рр.); 2) комунікативно діяльнісний (2001–2017 рр.); 3) побудова програм на засадах концептуального підходу (2017–2021 рр.) та 4) побудова модельних програм на засадах компетентнісного підходу (2021 р. – донині). Отримані дані дадуть дослідникам орієнтувальну базу щодо окресленої проблеми та можуть слугувати для вивчення подальших перспектив оновлення змісту навчальних програм з іноземних мов.
School curriculum is a reference document that represents the result in the development of methodology and showcases the generally accepted view on the content of a particular subject, its intermediate and general goals, and how it should be taught. Thus, curriculum is as a “framework” which determines the content of school textbooks as well as organization of the whole educational process.
The author examines approaches to elaborating the content of foreign language curricula for secondary school in Ukraine in a historical retrospective. The chronological boundaries of the study cover the 1990s till the middle of the 2020s. The results of the study are based on a thorough analysis of relevant normative documents, methodological literature and curricula prepared in Ukraine during the specified period.
The research helped to establish four distinct stages in elaborating the content of foreign language curricula. The first stage encompasses the period of 1991 till 2000. In this period the curriculum contained a formalistic and quantitative description of linguistic skills in reading, writing, speaking and listening whereas communicative and pragmatic aspects of language learning were not stated.
The new phase that started in 2001 marked the beginning of communicative era in language learning. The content of the new curriculum was heavily influenced by CEFR. It clearly defined shaping communicative competence as a primary goal of language learning and specified its components. Shaping of intercultural awareness was regarded as an indispensable component of the new paradigm. With the help of new descriptors borrowed from CEFR the new curriculum provided the educators with clear and comprehensive tools to evaluate students’ learning outcomes.
The following curricula versions mainly preserved the fundamental features of the communicative-based curriculum, although some aspects were expanded. For example, in 2017 there was an effort to remodel the foreign language curriculum to concept-based learning (CBL) approach. Due to the fact that learning outcomes are to be described in terms of competences, in 2021 the authors shifted from CBL to competence-based approach where communicative competence is one but not the only competence which should be shaped while learning a foreign language at school.
The obtained results shed light on how foreign language curricula in Ukraine evolved; the findings are properly structured so that researchers can use them as a platform for further research in the domain of elaborating approaches to curriculum design for learning foreign languages in secondary school of Ukraine.
 
Publisher Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742284/1/%D0%9F%D0%B0%D1%81%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Пасічник, Олександр Сергійович (orcid.org/0000-0002-0665-2099 <http://orcid.org/0000-0002-0665-2099>) and Пасічник, Олена Олексіївна (orcid.org/0000-0003-0792-2406 <http://orcid.org/0000-0003-0792-2406>) (2024) Approaches to constructing the content of foreign language curriculum for secondary school in Ukraine (1991 – mid 2020s) Проблеми сучасного підручника (32). pp. 185-197. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2024-32-185-197