Record Details

Мовленнєві ситуації як інструмент формування ключових компетентностей учнів 7–8 класів у процесі навчання іноземних мов

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742281/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/742
10.32405/2411-1309-2024-32-315-326
 
Title Мовленнєві ситуації як інструмент формування ключових компетентностей учнів 7–8 класів у процесі навчання іноземних мов
Speech situations as a means of developing key competencies among 7-8 grade students in the process of learning foreign languages
 
Creator Яковчук, Михайло
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті обґрунтовано методичні засади продукування мовленнєвих ситуацій у процесі компетентнісного навчання німецької мови учнів 7–8 класів. Визначено, що основний зміст навчання німецької мови можна розглядати як дидактично доцільно дібрану й особливим способом організовану структуру навчальних дій учнів, спрямовану на оволодіння спілкуванням в усній та письмовій формах відповідно до комунікативних намірів, які узгоджуються зі змістом навчальної програми. Схарактеризовано підходи, що визначають теоретичні засади розроблення вправ і завдань для організації ситуаційного спілкування учнів 7–8 класів, формуючи в них відповідні ключові компетентності. Визначено й охарактеризовано методи формування та розвитку мовленнєвої компетентності учнів 7–8 класів гімназій на уроках німецької мови. У статті запропоновано принципи добору та окреслено функції мовленнєвих ситуацій для реалізації компетентнісно орієнтованого навчання. Основні концепти проведеного дослідження були апробовані автором у власній педагогічній діяльності.
The article substantiates the methodological principles of creating speech situations in the process of competence learning of the German language among 7-8 grade students. It was determined that the main content of German language learning can be considered as a didactically expediently selected and specially organized structure of students’ educational actions aimed at mastering communication in oral and written forms in accordance with communicative intentions that are consistent with the content of the curriculum. The approaches that determine the theoretical foundations of developing tasks for the organization of situational communication of 7-8 grade students, forming the relevant key competencies in them, are characterized. The methods of formation and development of speaking competence of 7th-8th grade secondary school students in German lessons are defined and characterized. The article proposes the principles of selection and outlines the functions of speech situations for the implementation of competence-oriented learning. The main concepts of the conducted research were tested by the author in his own pedagogical activity.
 
Publisher Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742281/1/%D0%AF%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
- Яковчук, Михайло (orcid.org/0000-0002-2474-6056 <http://orcid.org/0000-0002-2474-6056>) (2024) Speech situations as a means of developing key competencies among 7-8 grade students in the process of learning foreign languages Проблеми сучасного підручника (32). pp. 315-326. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2024-32-315-326