Медіація як сучасна навчальна стратегія формування в учнів закладів загальної середньої освіти іншомовної соціокультурної компетентності
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742280/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/716 10.32405/2411-1309-2024-32-198-208 |
|
Title |
Медіація як сучасна навчальна стратегія формування в учнів закладів загальної середньої освіти іншомовної соціокультурної компетентності
Mediation as a modern educational strategy for forming foreign language socio-cultural competence of learners in general secondary education |
|
Creator |
Печенізька, Світлана Сергіївна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 81 Linguistics and languages |
|
Description |
У статті аналізується феномен медіації як новітньої для України навчальної стратегії формування іншомовної соціокультурної компетентності в учнів закладів загальної середньої освіти. Цей перспективний стратегічний освітній напрям вимагає всебічного ґрунтовного розгляду, оскільки потреба у розвитку медіативних вмінь глибокого розуміння міжкультурних особливостей у різних мовах є наразі нагальною для наших громадян за умов воєнного часу: багато українських сімей змушені виїжджати через російську агресію за кордон для навчання, роботи й проживання, де перед ними постають виклики міжкультурної комунікації й інтеграції. Діалог культур і цивілізацій обумовлює необхідність формування умінь медіативної діяльності як учнів, студентів, так і вчителів іноземних мов в Україні, визначаючи тим самим потребу створення відповідної системи вправ і завдань у сучасних підручниках іноземних мов задля досягнення цієї мети. Про необхідність перегляду попередніх підходів до навчання іноземних мов у освітніх закладах свідчать і отримані дані Всеукраїнського соціологічного дослідження КМІС упродовж грудня 2022 – січня 2023 року на запит Міністерства цифрової трансформації України щодо оцінки рівня володіння іноземними мовами серед дорослого населення України, і проведене відділом навчання іноземних мов Інституту педагогіки НАПН України анонімне онлайн-анкетування вчителів ЗЗСО різних регіонів України у лютому – березні 2024 р., окремі дані з яких тут наводяться для окреслення перспектив подальших практичних досліджень. The article analyzes the phenomenon of mediation as the newest educational strategy for Ukraine for forming foreign language socio-cultural competence in students of general secondary education institutions. This promising strategic educational direction requires comprehensive and thorough consideration, since the need for the development of mediative skills and deep understanding of intercultural features in different languages is currently urgent for our citizens under the conditions of wartime. Because of Russian aggression, many Ukrainian families are forced to go abroad to study, work and live, where they can face different challenges of intercultural communication and integration. The dialogue of cultures and civilizations determines the need for forming the mediative skills of students and teachers of foreign languages in Ukraine, thus forcing to create an appropriate system of tasks and assignments in modern foreign language textbooks in order to achieve this goal. The need to inspect thoroughly previous approaches to teaching foreign languages in educational institutions is also evidenced by the data, obtained from the All-Ukrainian sociological survey of KMIS, which was made during December 2022 – January 2023 at the request of the Ministry of Digital Transformation of Ukraine. Its aim was the assessment of the level of foreign language proficiency among adult population of Ukraine. The Department of Teaching Foreign Languages of the Institute of Pedagogy of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine also conducted its anonymous online survey for foreign language teachers in different regions of Ukraine (in February – March 2024). Some data from both these researches are presented here to outline the prospects for possible further practical investigations. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742280/1/%D0%9F%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%B7%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf
- Печенізька, Світлана Сергіївна (orcid.org/0000-0002-9342-1853 <http://orcid.org/0000-0002-9342-1853>) (2024) Mediation as a modern educational strategy for forming foreign language socio-cultural competence of learners in general secondary education Проблеми сучасного підручника (32). pp. 198-208. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2024-32-198-208 |
|