Record Details

До проблеми оцінювання навчальних досягнень учнів гімназій у компетентнісному вимірі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742279/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/724
10.32405/2411-1309-2024-32-66-82
 
Title До проблеми оцінювання навчальних досягнень учнів гімназій у компетентнісному вимірі
To the problem of assessing the educational achievements of high school students in the competence measurement
 
Creator Горошкін, Ігор Олександрович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті порушено проблему оцінювання навчальних досягнень учнів гімназії на уроках іноземної мови. Зазначено, що орієнтиром, якого прагнуть досягнути учасники освітнього процесу в 7‒9 класах, є рівень В1 володіння іноземною мовою, що відповідає вимогам Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти.
Схарактеризовано функції оцінювання: інформаційну, стимулювально-мотиваційну, формувальну, розвивальну, виховну (для учнів); діагностувальну, інформаційну, аналітичну, контрольну, коригувальну та ін. (для вчителів). Виокремлено і схарактеризовано чотири критерії оцінювання міжкультурної іншомовної комунікативної компетентності учнів гімназії: ціннісний (ставлення учнів до навчання іноземної мови, розуміння її ролі в житті сучасної людини, прагнення самовдосконалюватися в навчанні іноземної мови); знаннєвий (характеризує рівень здобутих учнями знань іноземної мови, зокрема словниковий запас, оволодіння граматичними конструкціями, соціокультурними відомостями тощо; діяльнісний (реалізація всіх видів мовленнєвої діяльності – аудіювання, читання, говоріння, письмо; здатність до навчальної взаємодії в парах і групах; здатність до дослідження та експериментування тощо); рефлексійний (здатність аналізувати власну навчальну діяльність, а також діяльність інших осіб, здійснювати об’єктивне самооцінювання і взаємооцінювання; визначати оптимальні шляхи і способи вдосконалення навчальних результатів).
Відповідно до визначених критеріїв на основі аналізу чинних модельних програм з іноземної мови розроблено вимоги до обов’язкових результатів навчання за трьома групами обов’язкових результатів навчання на основі компетентісного підходу, які диференційовано за чотирма рівнями – високим, достатнім, середнім, низьким – для об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнів з іноземної мови.
Проілюстровано критерії і показники оцінювання результатів навчальної діяльності учнів гімназії (7‒9 класи) за чотирма рівнями, наведено приклади завдань для оцінювання навчальних досягнень учнів з іноземної.
The article deals with the problem of evaluating the educational achievements of gymnasium students in foreign language lessons. It is noted that the benchmark that the participants of the educational process in grades 7-9 strive to achieve is the B1 level of foreign language proficiency, which meets the requirements of the All-European recommendations on language education.
The evaluation functions are characterized as informative, stimulating, motivational, formative, developmental, educational (for students), diagnostic, informational, analytical, control, corrective, etc. (for teachers). Four criteria for evaluating intercultural foreign language communicative competence of gymnasium students are singled out and characterized: valuable (students' attitude to learning a foreign language, understanding its role in the life of a modern person, striving for self-improvement in learning a foreign language); cognitive (characterizes the level of foreign language knowledge acquired by students, in particular vocabulary, mastery of grammatical constructions, sociocultural information, etc.); activity (implementation of all types of speech activity – listening, reading, speaking, writing; the ability for educational interaction in pairs and groups; ability to research and experimentation, etc.); reflective (ability to analyze own educational activity, as well as the activity of others, to carry out objective self-evaluation and mutual evaluation; to determine optimal ways and methods of improving educational results).
In accordance with the defined criteria, based on the analysis of current model foreign language programs, requirements for mandatory learning outcomes have been developed for three groups of mandatory learning outcomes based on the competency approach, which are differentiated by four levels – high, sufficient, medium, low – for objective evaluation of students' educational achievements in foreign language.
The criteria and indicators for evaluating the results of the educational activities of gymnasium students (grades 7-9) at four levels are illustrated, and examples of tasks for evaluating the educational achievements of students in a foreign language are given.
 
Publisher Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742279/1/%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%BD.pdf
- Горошкін, Ігор Олександрович (orcid.org/0000-0003-2694-458X <http://orcid.org/0000-0003-2694-458X>) (2024) To the problem of assessing the educational achievements of high school students in the competence measurement Проблеми сучасного підручника (32). pp. 66-82. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2024-32-66-82