Record Details

Феномен готовності учнів гімназії до компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742277/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/737
10.32405/2411-1309-2024-32-235-247
 
Title Феномен готовності учнів гімназії до компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування
The phenomenon of readiness of gymnasium students for competence-oriented foreign language communication learning
 
Creator Редько, Валерій Григорович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті розглядається питання готовності учнів гімназії до компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування. Дидактико-методичні концепти проблеми досліджуються в контексті змісту освітнього іншомовного комунікативного середовища як своєрідного освітнього простору, що сприяє комплексному набуттю учнями досвіду інтегрованого оволодіння іншомовним спілкуванням і культурою країни, мова якої вивчається. Автор стверджує, що досягнення таких цілей потребує наявності в учнів певної готовності, що давала б їм змогу успішно виконувати іншомовні комунікативні дії, спрямовані на формування в них ключових і предметної компетентностей, передбачених чинною навчальною програмою для відповідної вікової категорії, у межах окресленої тематики засвоєного мовного і мовленнєвого матеріалу.
Формування готовності автор розглядає як систему певних впливів на особистість учня та на його здатність засвоювати мовні аспекти іноземної мови, оволодівати механізмами спілкування в усній та письмовій формах і пропонує власне визначення цього поняття. Такі здатності досліджуються з урахуванням психофізіологічних особливостей учнів та відповідно до рівня іншомовного комунікативного і загальнонавчального досвіду, набутих ними на попередніх етапах навчання.
У статті автор визначає, обґрунтовує і презентує компоненти змісту дослідженої ним готовності та інтерпретує їх особливості у контексті компетентнісно орієнтованого навчання іншомовного спілкування учнів гімназії. На засадах здобутих емпіричних результатів здійснених досліджень пропонуються засоби її формування.
The article examines the issue of readiness of gymnasium students for competence-oriented learning of foreign language communication. Didactic-methodical concepts of the problem are studied in the context of the content of the educational foreign language communicative environment as a kind of educational space, which contributes to the comprehensive acquisition by students of the experience of integrated mastering of foreign language communication and the culture of the country whose language is studied.
The author claims that the achievement of such goals requires students to have a certain readiness that would enable them to successfully perform foreign language communicative actions aimed at forming in them the key and subject competencies outlined in the current curriculum for the appropriate age category, within the scope of the specified topics of the covered by the language and speech materials acquired. The author considers the formation of readiness as a system of certain influences on the student’s personality and on his/her ability to learn the linguistic aspects of a foreign language, to master the mechanisms of communication in oral and written forms, and offers his own definition of this concept. Such abilities are studied taking into account the psychophysiological characteristics of students and in accordance with the level of foreign language communicative and general educational experience acquired by them at the previous stages of education.
In the article, the author defines, substantiates and presents the components of the content of the preparedness studied by him and interprets their features in the context of competence-oriented teaching of foreign language communication of gymnasium students. On the basis of the obtained empirical results of the conducted research, the means of its formation are proposed.
 
Publisher Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742277/1/%D0%A0%D0%B5%D0%B4%D1%8C%D0%BA%D0%BE.pdf
- Редько, Валерій Григорович (orcid.org/0000-0002-4035-4925 <http://orcid.org/0000-0002-4035-4925>) (2024) The phenomenon of readiness of gymnasium students for competence-oriented foreign language communication learning Проблеми сучасного підручника (32). pp. 235-247. ISSN 2411-1309
10.32405/2411-1309-2024-32-235-247