Гнучке навчання в основних характеристиках, реальних практиках та потребах учнів щодо змісту підручників
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742275/
https://ipvid.org.ua/index.php/psp/article/view/729 10.32405/2411-1309-2024-32-13-23 |
|
Title |
Гнучке навчання в основних характеристиках, реальних практиках та потребах учнів щодо змісту підручників
Flexible learning in the main characteristics, real practices and needs of students regarding the content of textbooks |
|
Creator |
Алєксєєнко, Т.Ф.
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method 37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
У статті актуалізовано та розкрито суть гнучкого навчання на понятійному рівні, в понятійних інтерпретаціях, основних організаційно-педагогічних характеристиках, які відображають особливості гнучкості організації та змісту навчання щодо часу, індивідуального підходу й підтримки персоналізації учня, стосовно формування гнучкого навчального середовища та освітнього простору, зокрема і на прикладі Школи гнучкого навчання та домашньої форми навчання у зарубіжному досвіді; у контексті чинних практик гнучкого навчання щодо окремих цільових груп учнів. Актуалізовано роль та потенціал у цьому процесі змісту шкільного підручника, структурованого з урахуванням основних характеристик гнучкого навчання, зокрема щодо дидактико-методичного та соціального компонентів як позатекстових. Гнучкість відображає зміну філософії навчання, принцип дитиноцентризму з домінуванням у ньому потреб дитини-учня.
The article updates and reveals the essence of flexible learning at the conceptual level, in conceptual interpretations, the main organizational and pedagogical characteristics, which reflect the peculiarities of the flexibility of the organization and the content of learning in relation to time, individual approach and support for student personalization, in relation to the formation of a flexible learning environment and educational space, in particular and on the example of the School of flexible learning and the home form of learning in foreign experience; in the context of current practices of flexible learning for specific target groups of students. The role and potential in this process of the content of the school textbook, structured with consideration, has been updated the main characteristics of flexible learning, in particular regarding the didactic-methodical and social components as non-textual. Flexibility reflects a change in the philosophy of education, the principle of child-centeredness with the dominance of the needs of the child-student. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2024
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742275/1/%D0%90%D0%BB%D1%94%D0%BA%D1%81%D1%94%D1%94%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%20-%20%D0%93%D0%BD%D1%83%D1%87%D0%BA%D0%B5%20%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Алєксєєнко, Т.Ф. (orcid.org/0000-0002-2060-2354 <http://orcid.org/0000-0002-2060-2354>) (2024) Flexible learning in the main characteristics, real practices and needs of students regarding the content of textbooks Problems of the Modern Textbook (32). pp. 13-23. ISSN 2411-1309 10.32405/2411-1309-2024-32-13-23 |
|