Record Details

Особливості розвитку компетентності з відкритої науки в аспірантів та вчених у цифровому суспільстві

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742274/
https://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2024/2/4.pdf
10.32405/2309-3935-2024-2(93)-32-39
 
Title Особливості розвитку компетентності з відкритої науки в аспірантів та вчених у цифровому суспільстві
Developing competence in open science for phd students and scholars in the digital society
 
Creator Коваленко, В.В.
Матусевич, В.В.
Соколовська, Наталія Броніславівна
Яцишин, А.В.
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
004.738 Network interconnection. Internetworking
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У публікації проаналізовано Рекомендації ЮНЕСКО з відкритої науки та погляди зарубіжних і вітчизняних вчених, щодо нових додаткових обов’язків, які вимагає від дослідників концепція відкритої науки. Щоб користуватися перевагами відкритої науки, вчені мають розпочати активну співпрацю для обміну ресурсами та даними. Наголошено, що підвищення рівня обізнаності та розвиток компетентності з відкритої науки є важливою складовою цифрової трансформації науки та освіти. Формування компетентностей з відкритої науки сприяє покращенню якості освітнього процесу, наукових досліджень, розвитку інновацій та підвищенню доступності наукової інформації для всіх зацікавлених сторін. Важливим є проведення спеціалізованих тренінгів, семінарів, конференцій щодо впровадження принципів відкритої науки та інновацій в Україні. Проведення таких заходів сприятиме: пошуку шляхів вирішення нагальних проблем безперебійного доступу до науково-дослідницької інфраструктури; вільного доступу до результатів наукової діяльності; пришвидшенню інтеграції української науки до Європейського дослідницького простору та ін. Також, актуальним є організація і проведення спеціально організованого навчання щодо оволодіння чи розвитку компетентностей з відкритої науки для різних цільових груп: дослідників, викладачів університетів, аспірантів, вчителів та студентів. Наразі важливим є підготовка нової генерації молодих вчених у середовищі відкритої науки.
This publication analyzes the UNESCO Recommendations on Open Science and the perspectives of foreign and domestic scholars regarding the new additional responsibilities demanded by the concept of Open Science. To benefit from Open Science advantages, scholars must engage in active collaboration for resource and data exchange. It is emphasized that increasing awareness and developing competencies in Open Science are important components of the digital transformation of science and education. The formation of Open Science competencies contributes to improving the quality of the educational process, scientific research, innovation development, and enhancing accessibility of scientific information for all stakeholders. It is crucial to conduct specialized training, seminars, and conferences on implementing Open Science principles and innovations in Ukraine. Such events will facilitate: finding ways to address urgent issues of uninterrupted access to research infrastructure; free access to research results; accelerating the integration of Ukrainian science into the European Research Area, etc. Also, organizing and conducting specially designed training for acquiring or developing competencies in Open Science for various target groups is relevant: researchers, university professors, PhD students, teachers, and students. Currently, the scientific community is facing the opportunities and challenges posed by digital transformation. Open science has become a certain philosophy and a new methodology for conducting scientific research and disseminating obtained results. The key idea of Open Science is to broaden access to scientific data and publications and to collaboratively use the materials obtained, not just for a limited group of scientists. This directly impacts the improvement of the quality of scientific research and enhances their transparency.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742274/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9A%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%92.%2C%20%D0%9C%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%81%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%87%20%D0%92.%D0%92.%2C%20%D0%A1%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%9D.%D0%91%2C%20%D0%AF%D1%86%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%BD%20%D0%90.%D0%92.pdf
- Коваленко, В.В. (orcid.org/0000-0002-4681-5606 <http://orcid.org/0000-0002-4681-5606>), Матусевич, В.В. (orcid.org/0000-0002-9887-1730 <http://orcid.org/0000-0002-9887-1730>), Соколовська, Наталія Броніславівна (orcid.org/0000-0003-3799-4005 <http://orcid.org/0000-0003-3799-4005>) and Яцишин, А.В. (orcid.org/0000-0001-8011-5956 <http://orcid.org/0000-0001-8011-5956>) (2024) Developing competence in open science for phd students and scholars in the digital society Освіта та розвиток обдарованої особистості, 2 (93). pp. 32-39. ISSN 2309-3935
10.32405/2309-3935-2024-2(93)-32-39