Record Details

Освітні втрати в дошкільній освіті як передумова подальших освітніх втрат

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742273/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/391
10.37472/v.naes.2023.5203
 
Title Освітні втрати в дошкільній освіті як передумова подальших освітніх втрат
Losses in preschool education as a precondition for further learning losses
 
Creator Сисоєва, С.О.
Рейпольська, О.Д.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розглядаючи освітні втрати дітей та молоді в умовах воєнного стану, зазвичай не звертають достатньої уваги на втрати в дошкільній освіті, які є підґрунтям усіх подальших освітніх втрат і розвитку людського капіталу суспільства загалом. Серед основних чинників, які зумовили освітні втрати в системі дошкільної освіти України виокремлено: порушення принципу доступності дошкільної освіти; послаблення, а іноді й відсутність, психологічної, медичної, методичної та інформаційної підтримки всіх учасників освітнього процесу; відтік кадрів із закладів дошкільної освіти; відсутність своєчасної підтримки розвитку дитини у сенситивні періоди її життя.
Considering the learning losses of children and youth under martial law, insufficient attention is usually paid to losses in preschool education, which are the basis for all further learning losses and the development of human capital in society as a whole. Among the main factors that caused learning losses in the preschool education system of Ukraine are the following: violation of the principle of accessibility of preschool education; weakening and sometimes lack of psychological, medical, methodological and informational support for all participants of the educational process; outflow of qualified staff from preschool education institutions; lack of timely support for child development in sensitive periods of life.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742273/1/391-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-808-2-10-20240414.pdf
- Сисоєва, С.О. (orcid.org/0000-0003-2499-732X <http://orcid.org/0000-0003-2499-732X>) and Рейпольська, О.Д. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) (2023) Losses in preschool education as a precondition for further learning losses Вісник Національної академії педагогічних наук України, 2 (5). pp. 1-5. ISSN 2707-305X
10.37472/v.naes.2023.5203