Record Details

Features of establishing cooperation between participants of the educational process of the preschool education institution

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742268/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/journal/article/view/29
10.32405/2308-3778-2023-27-2-16-24
 
Title Features of establishing cooperation between participants of the educational process of the preschool education institution
Особливості налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу закладу дошкільної освіти
 
Creator Lutsenko, Victoriia
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article is devoted to the problem of establishing cooperation between participants in the educational process of a preschool education institution. Based on the analysis of philosophical, psychological and pedagogical literature, the state of problems is revealed.The purpose of the article is to study the peculiarities of establishing cooperation between the participants of the educational process in the preschool education institution as a condition for ensuring its quality. The purpose of the article determined the following tasks: 1)to carry out an analysis of the problem in the pedagogical theory and practice of preschool education institutions; 2)to investigate the state of establishment of cooperation between the participants of the educational process of the preschool education institution as a means of ensuring the quality of preschool education.To achieve the goal and solve the set tasks, the following research methods were used: analysis of philosophical, psychological-pedagogical and methodical literature on the research problem; methods of pedagogical diagnostics (teacher questionnaires).The article substantiates the pedagogy of partnership as a factor in the formation of effective interaction of participants in the educational process of a preschool education institution and a means of ensuring its quality. The essence of the concept of “partnership pedagogy” is revealed, the principles and criteria on which partnership pedagogy is based are indicated.The present requires the teacher to work for the future, to be ahead of his time, which involves improving professional skills, constant analysis of pedagogical activity and making corrections in accordance with social demands throughout the entire professional activity. All this actualizes the search for effective ways of professional development of educators, is considered as one of the means of developing the competence of pedagogical partnership to ensure the quality of preschool education.Ensuring the equality of all participants in the educational process, partnership pedagogy is a direction of pedagogical thinking and practical activity aimed at democratization and humanization of the pedagogical process of a preschool education institution. The implementation of the principles of partnership pedagogy creates the basis for ensuring the quality of preschool education.The conducted research mainly confirms the opinions of scientists that partnership pedagogy is animportant factor in the effective interaction of participants in the educational process of a preschool education institution.The practical significance of the article is that its materials can be used in the organization of the educational process of preschool education institutions for monitoring the internal quality system.
Статтю присвячено проблемі налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу закладу дошкільної освіти. На основі аналізу філософської, психологічної та педагогічної літератури розкрито стан проблем. Метою статті є дослідження особливостей налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу у закладі дошкільної освіти як умови забезпечення її якості. Мета статті обумовила такі завдання: 1) здійснити аналіз проблеми у педагогічній теорії та практиці роботи закладів дошкільної освіти; 2) дослідити стан налагодження співпраці між учасниками освітнього процесу закладу дошкільної освіти як засобу забезпечення якості дошкільної освіти. Задля досягнення мети та розв’язання поставлених завдань було використано такі методи дослідження: аналіз філософської, психолого-педагогічної і методичної літератури з проблеми дослідження; методи педагогічної діагностики (анкетування вихователів). У статті обґрунтовано педагогіку партнерства як чинник формування ефективної взаємодії учасників освітнього процесу закладу дошкільної освіти та засіб забезпечення її якості. Розкрито сутність поняття «педагогіка партнерства», зазначено принципи та критерії, на яких базується педагогіка партнерства.Сьогодення вимагає від педагога працювати на майбутнє, випереджати свій час, що передбачає удосконалення фахової майстерності, постійного аналізу педагогічної діяльності та внесення коректив відповідно до соціальних запитів протягом всієї професійної діяльності. Усе це актуалізує пошук ефективних шляхів професійного розвитку вихователів, розглядається як один із засобів розвитку компетентності педагогічного партнерства задля забезпечення якості дошкільної освіти. Забезпечуючи рівність усіх учасників освітнього процесу, педагогіка партнерства є напрямом педагогічного мислення та практичної діяльності, спрямованої на демократизацію і гуманізацію педагогічного процесу закладу дошкільної освіти. Реалізація принципів педагогіки партнерства створює підґрунтя для забезпечення якості дошкільної освіти. Проведене дослідження в основному підтверджує думки науковців про те, що педагогіка партнерства є важливим чинником ефективної взаємодії учасників освітнього процесу закладу дошкільної освіти.Практичне значення статті полягає в тому, що її матеріали можуть використовуватися в організації освітнього процесу закладів дошкільної освіти з метою моніторингу внутрішньої системи якості.
 
Publisher Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2023
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742268/1/29-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-57-1-10-20240110.pdf
- Lutsenko, Victoriia (orcid.org/0000-0002-1681-0601 <http://orcid.org/0000-0002-1681-0601>) (2023) Features of establishing cooperation between participants of the educational process of the preschool education institution Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (27). pp. 16-24. ISSN 2308-3778
10.32405/2308-3778-2023-27-2-16-24