Record Details

Training of Future Teachers for Work with Preschoolers under Martial Law in Ukraine

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742257/
https://www.sciedupress.com/journal/index.php/jct/article/view/22508
10.5430/jct.v11n6p67
 
Title Training of Future Teachers for Work with Preschoolers under Martial Law in Ukraine
Підготовка майбутніх педагогів до роботи з дошкільниками в умовах воєнного стану в Україні
 
Creator Zdanevych, Larysa
Tsehelnyk, Tetianа
Kruty, Kateryna
Reipolska, O.D.
Uliukaieva, Iryna
Frolenkova, Nadiia
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description The article is aimed to check the effectiveness of the formation of professional competencies of future specialists in preschool education facilities under martial law. A structural-functional model was chosen as an experimental model of competence formation. Methods. The paper used interviewing and testing techniques, the method of expert analysis of students’ educational achievements. To identify the psychological characteristics of students’ educational motivation, we used the method for studying the motivation of learning at a university by T. I. Ilyina. The Welch's t-test and Student's t-test were used to comparing the levels. The results. Professional motives began to dominate in the majority of students (24%) after the end of the first stage of the experiment and the number of students who have formed professional competences increased significantly at the end of the experiment (4.8). It has been proven that the motivational-value component (2,8) plays a key role in the structure of the student’s professional competence. The results of the experiment allow us to conclude improvement of the levels of formation of future educators’ professional competence. The creative component showed special dynamics (58%). Conclusions. Despite the state of war, the structural-functional model demonstrates positive results in the formation of professional competencies. Prospects for further research should focus on the effective methods of organizing the educational process in wartime.
Стаття спрямована на перевірку ефективності формування професійних компетентностей майбутніх спеціалістів у заклади дошкільної освіти в умовах воєнного стану. В якості експериментальної моделі обрано структурно-функціональну модель формування компетентності. методи. У роботі використані методики інтерв'ювання та тестування, метод експерта аналіз навчальних досягнень учнів. Виявити психологічні особливості навчання студентів мотивації ми використали методику дослідження мотивації навчання у ЗВО Т. І. Ільїної. У Велчів t-критерій і t-критерій Стьюдента використовувалися для порівняння рівнів. Результати. Професійні мотиви стали домінувати в більшість учнів (24%) після закінчення першого етапу експерименту та кількість студентів, які мають сформовані професійні компетенції значно зросли наприкінці експерименту (4,8). Було доведено, що мотиваційно-ціннісний компонент (2,8) відіграє ключову роль у структурі професійної компетентності студента. Результати експерименту дозволяють зробити висновок про підвищення рівня сформованості майбутніх вихователів. професійна компетентність. Особливу динаміку виявила творча складова (58%). Висновки. Незважаючи на стан війни, структурно-функціональна модель демонструє позитивні результати у формуванні професійних компетенцій. Перспективи подальших досліджень слід зосередити на ефективних методах організації навчально-виховного процесу в воєнний час.
 
Publisher Sciedu Press
 
Date 2022
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742257/1/22508-74134-1-SM.pdf
- Zdanevych, Larysa (orcid.org/0000-0001-8387-2143 <http://orcid.org/0000-0001-8387-2143>), Tsehelnyk, Tetianа (orcid.org/0000-0001-7643-0208 <http://orcid.org/0000-0001-7643-0208>), Kruty, Kateryna (orcid.org/0000-0001-5001-2331 <http://orcid.org/0000-0001-5001-2331>), Reipolska, O.D. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>), Uliukaieva, Iryna (orcid.org/0000-0001-9623-6656 <http://orcid.org/0000-0001-9623-6656>) and Frolenkova, Nadiia (orcid.org/0000-0002-0501-2137 <http://orcid.org/0000-0002-0501-2137>) (2022) Training of Future Teachers for Work with Preschoolers under Martial Law in Ukraine Journal of Curriculum and Teaching, 6 (11). pp. 67-77. ISSN 1927-2677
10.5430/jct.v11n6p67