Prepearing educators of preschool education institutions to design an education environment for chaild development
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742244/
|
|
Title |
Prepearing educators of preschool education institutions to design an education environment for chaild development
Підготовка вихователів закладів дошкільної освіти до проєктування освітного середовища для розвитку дитини |
|
Creator |
Reipolska, O.D.
Sysoieva, Svetlana |
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction 373 Kinds of school providing general education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
The article reveals the relevance of the study due to the contradictions between: the requirements of the state and society to the individual as a carrier of cultural values and how this social order is solved in the modern education system; psychological and pedagogical potential of a modern preschool institution as an environment of personal development of the child and «knowledge», «cognitive orientation» of the educational process, which prevails in most children. We characterize the main key concepts of the study: development, developmental environment, individual-typological differences, pedagogical design, developmental natural environment, developmental subject-game environment, developmental social-communicative environment. The study identifies the pedagogical conditions for creating an educational environment as a factor in the development of senior preschoolers. The structure of the educational environment has three main components related to a set of conditions that ensure the organization of life of older preschool children in preschool education, namely: spatial-subject, which determines: the formation of children's experience of interaction with the outside world; formation and development of motives for various activities; enrichment of children's subjective experience; social contact, which determines the effective, positive-emotional interaction between all participants in the educational process on the basis of participation (child and adult - equal partners in the interaction); content-activity, which determines the openness of the educational space, the possibility of free choice for the child, the creation of an activity environment that combines and uses the resources and capabilities of the previous components. The structural-functional model of designing the educational environment as a factor of development of the senior preschooler is developed. У статті наголошено, що проектування освітнього середовища для розвитку дитини зумовлено спрямуванням на пошук нових резервів особистісного розвитку і можливостей оптимізації розвивального впливу такого соціального інституту , як заклад дошкільної освіти, оскільки ступінь самореалізації людини цілком залежить від того, як потенційні можливості її розвитку були розкриті у дошкільному віці. Охарактеризовано основні ключові поняття дослідження: розвиток, розвивальне середовище, індивідуально-типологічні відмінності, педагогічне проектування, розвивальне природне середовище, розвивальне предметно-ігрове середовище, розвивальне соціально-комунікативне середовище. У дослідженні визначено та методичне описано педагогічні умови створення освітнього середовища як чинника розвитку старших дошкільників. Наголошено, що структура освітнього середовища має основні компоненти, пов'язані із сукупністю умов, що забезпечують організацію життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку в закладі дошкільної освіти, а саме: просторово-предметний, що визначає: формування у дітей досвіду взаємодії з навколишнім світом; формування та розвиток мотивів різноманітної діяльності; збагачення суб'єктивного досвіду дітей; соціальний контакт, що визначає ефективну, позитивно-емоційну взаємодію між усіма учасниками освітньо-виховного процесу на основі участі (дитина і дорослий - рівноправні партнери у взаємодії); змістовно-діяльнісний, що визначає відкритість освітнього простору, можливість вільного вибору дитини, створення діяльнісного середовища, що поєднує та використовує ресурси та можливості попередніх компонентів. Розроблено структурно-функціональну модель проектування освітнього середовища як чинника розвитку старшого дошкільника яка дозволить підготувати вихователів до його проектування в закладах дошкільної освіти. |
|
Publisher |
Heilberg IT Solutions UG (haftungsbeschränkt) InterGING Verlag
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Book
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742244/1/monograph-2021-t%20%D0%A0%D0%B5%D0%B9%D0%BF%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D1%82%D0%B0%20%D0%A1%D0%B8%D1%81%D0%BE%D1%94%D0%B2%D0%B0.pdf
Reipolska, O.D. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) and Sysoieva, Svetlana (orcid.org/0000-0003-2499-732X <http://orcid.org/0000-0003-2499-732X>) (2021) Prepearing educators of preschool education institutions to design an education environment for chaild development . Heilberg IT Solutions UG (haftungsbeschränkt) InterGING Verlag, c. Aerzen, Germany. |
|