Record Details

Реалізація індивідуально-типологічного підходу до організації спілкування і дитячої діяльності у предметно-ігровому середовищі

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742231/
https://www.journal-discourse.com/en/catalog-of-articles/2021/2021-y-36-8-9/implementation-of-individual-typological-approach-to-the-organization-of-communication-and-children-s-activities-in-the-subject-game-environment
10.33930/ed.2019.5007.36(8-9)-6
 
Title Реалізація індивідуально-типологічного підходу до організації спілкування і дитячої діяльності у предметно-ігровому середовищі
Implementation of individual-typological approach to the organization of communication and children's activities in the subject-game environment
 
Creator Луценко, Ірина
Рейпольська, О.Д.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
 
Description Актуальність теми дослідження. На сучасному етапі індивідуальний підхід реалізується в дошкільній освіті і як самостійний методологічний підхід, і як складник особистісно орієнтованого, нарівні з віковим і діяльнісним підходами. Водночас в умовах предметно-ігрового середовища як простору, в якому в активній взаємодії зустрічаються діти з різними індивідуальними відмінностями, педагоги відчувають потребу оперативно орієнтуватися не скільки на різнопланові переліки таких відмінностей, скільки на узагальнені за певними, значущими для організації ігрової діяльності та спілкування характеристики дітей. Це визначає необхідність інтеграції індивідуального і типологічного підходів у педагогічній роботі з дітьми.
Постановка проблеми. У віковій психології і дошкільній педагогіці проводяться дослідження з вивчення індивідуальних, індивідуально-типологічних особливостей розвитку дітей дошкільного віку. Водночас розкриття значення індивідуально-типологічного підходу як методологічного інструментарію організації педагогом діяльності дітей у просторі предметно-ігрового середовища не було предметом спеціальної уваги.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Індивідуально-типологічні особливості дітей дошкільного віку досліджують В. Кузьменко, О. Брежнєва, В. Пасічник, М. Пітін, О. Рейпольська, М. Ярошик. Обґрунтування індивідуального-типологічного підходу відбувається шляхом розкриття і уточнення понять “індивідуалізація”, “типологізація”, “індивідуальний підхід”, “типологічний підхід”, “індивідуально-типологічний підхід”.
Постановка завдання. Предметно-ігрове середовище закладу дошкільної освіти найбільшою мірою орієнтоване на врахування вікових особливостей дітей дошкільного віку. Водночас в ігровій діяльності як провідній діяльності дитини дошкільного віку і спілкуванні яскраво виявляються її індивідуальні та типологічні відмінності. За таких обставин у налагодженні реальної взаємодії з дітьми і дітей між собою перед педагогом постає завдання щодо врахування найбільш суттєвих для організації спілкування та ігрової діяльності особливостей їхнього розвитку.
Виклад основного матеріалу. У статті розкрито особливості реалізації у дошкільній освіті індивідуального і типологічного підходів. Обґрунтовано оптимальний комплекс індивідуально-психологічних відмінностей для розподілу дітей у предметно-ігровому середовищі на типологічні підгрупи. З цією метою виділено такі критерії-ознаки: 1) тип темпераменту; 2) соціально-комунікативна компетентність; 3) ігрова компетентність; 4) базові якості особистості.
Висновки. У дошкільній педагогіці і практиці закладів дошкільної освіти індивідуально-типологічний підхід належним чином не вивчений й не набув широкого застосування. Ширше відомим є індивідуальний підхід. Однак, у роботі з дітьми з нормальним онтогенезом індивідуалізація реалізується епізодично, у формі окремих, не пов’язаних між собою прийомів, що спрямовані на врахування випадково виділених індивідуально-психологічних відмінностей дітей. Змінити цю ситуацію покликаний індивідуально-типологічний підхід, який дає змогу розподіляти всіх дітей на типологічні підгрупи і здійснювати з ними диференційовану роботу, зосереджуватися на типоутворюючих характеристиках.
Urgency of the research. At the present stage, the individual approach is implemented in preschool education both as an independent methodological approach and as a component of personality-oriented, along with age and activity approaches. At the same time, in the conditions of subject-game environment as a space in which children with different individual differences meet in active interaction, teachers feel the need to quickly focus not so much on diverse lists of such differences, but on generalized characteristics of children. This determines the need to integrate individual and typological approaches in pedagogical work with children.
Target setting. In age psychology and preschool pedagogy, research is conducted to study individual, individual-typological features of the development of preschool children. At the same time, the disclosure of the importance of the individual-typological approach as a methodological tool for the organization of children's activities by the teacher in the space of the subject-play environment was not the subject of special attention.
Actual scientific researches and issues analysis. Individual-typological features of preschool children are studied by V. Kuzmenko, O. Brezhneva, V. Pasichnyk, M. Pitin, O. Reipolska, M. Yaroshyk. Substantiation of the individual-typological approach is done by revealing and clarifying the concepts of "individualization", "typology", "individual approach", "typological approach", "individual-typological approach".
The research objective The subject-play environment of a preschool institution is mostly focused on taking into account the age characteristics of preschool children. At the same time, its individual and typological differences are clearly revealed in play activities as the leading activity of a preschool child and communication. Under such circumstances, in establishing real interaction with children and children with each other, the teacher is faced with the task of taking into account the most important for the organization of communication and play activities of their development.
The statement of basic materials. The article reveals the peculiarities of the implementation of individual and typological approaches in preschool education. The optimal set of individual psychological differences for the division of children in the subject-play environment into typological subgroups is substantiated. For this purpose, the following criteria are identified: 1. Type of temperament. 2. Socio-communicative competence. 3. Game competence. 4. Basic personality traits.
Conclusions. In preschool pedagogy and practice of preschool education institutions, the individual-typological approach has not been properly studied and has not been widely used. The individual approach is more widely known. However, in working with children with normal ontogenesis, individualization is realized sporadically, in the form of separate, unrelated techniques aimed at taking into account randomly selected individual psychological differences of children. The individual-typological approach is called to change this situation, which allows to divide all children into typological subgroups and to carry out differentiated work with them, to focus on type-forming characteristics.
 
Publisher ТОВ “Науково-інформаційне агентство “Наука-технології-інформація"
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742231/1/Realizatsiia%20indyvidualno-typolohichnoho%20pidkhodu.pdf
- Луценко, Ірина (orcid.org/0000-0001-8360-9943 <http://orcid.org/0000-0001-8360-9943>) and Рейпольська, О.Д. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) (2021) Implementation of individual-typological approach to the organization of communication and children's activities in the subject-game environment Освітній дискурс, 8-9 (36). pp. 61-71. ISSN 2522-9699
10.33930/ed.2019.5007.36(8-9)-6