Record Details

Методологічні виміри щасливого дошкільного дитинства

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742230/
https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2021/2021-r-324/metodolohichni-vymiry-shchaslyvoho-doshkilnoho-dytynstva
10.33930/ed.2019.5007.32(4)-8
 
Title Методологічні виміри щасливого дошкільного дитинства
Methodological measurements of happy preschool childhood
 
Creator Луценко, Ірина
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Актуальність теми дослідження. Сучасні дослідження засвідчують потребу людини у щасті, яке нині використовується як інструмент вимірювання прогресу людства. Щастя пов’язано з реалізацією людського потенціалу, тому до проблеми висвітлення способів його досягнення долучаються практично всі фахівці, чия діяльність пов’язана з внутрішнім життям людини, його перебігом і процесами.
Постановка проблеми. Методологічне утвердження значущості щасливого проживання дитиною дошкільного дитинства – як однієї із цінностей сучасної дошкільної освіти – містить Базовий компонент дошкільної освіти. Водночас не розкрито категорії, теорії, принципи, що мають цільове призначення – реалізацію поставленої мети.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. У педагогічних дослідженнях категорія “щастя” вивчається через призму таких понять, як: “щастя як педагогічна категорія”, “позиція щасливої людини”, “педагогічне щастя”, “щасливий педагог”, “щаслива дитина”. Щастя досліджують О. Абраменко, Л. Варава, В. Ніснер, О. Павлова, Т. Уварова, Н. Щуркова.
Постановка завдання. Категорія щастя визначається як педагогічна категорія. Водночас не визначено ключове спеціалізоване поняття, у якому було б окреслено істотні, суттєві ознаки об’єктивного опису дійсності, яка відповідає вимогам щасливого проживання дитиною дошкільного дитинства.
Виклад основного матеріалу. Виділено структурні компоненти щастя дорослої людини і визначено специфічні відмінності їх прояву у дитини раннього і дошкільного віку. Проаналізовано відповіді батьків на запитання анкети “Коли Ваша дитина почуває себе щасливою?”, відповіді і малюнки дітей. Визначено зміст поняття “щасливе проживання дитиною дошкільного періоду дитинства” та окреслено феномен щастя дитини-дошкільника, педагогічні умови організації щасливого перебігу життєдіяльності дитини в ЗДО.
Висновки. В Україні щасливе проживання дошкільного періоду дитинства забезпечується на законодавчо-правовому рівні. Держава гарантує реалізацію прав і свобод дитини, забезпечення належних умов для її життєдіяльності і зростання в сім’ї. Щасливе життя дошкільника можливе і досяжне завдяки цілеспрямованим і об’єднаним зусиллям батьків і педагогів. Щасливе проживання дитини в сім’ї, перебування протягом дня в ЗДО можливе при забезпеченні сукупності психолого-педагогічних умов, обов’язковому врахуванні феномену щастя дитини-дошкільника.
Urgency of the research. Current research shows the human need for happiness, which is now being used as a tool for measuring progress of mankind. Happiness is connected to the realisation of human potential, therefore, practically all professionals whose work is related to the inner life of human beings, its course and processes are involved in the problem of highlighting the ways to achieve it.
Target setting. The methodological assertion of the importance of happy preschool childhood - as one of the values of modern preschool education - is contained in the Basic Component of Preschool Education. However, the categories, theories, principles that have a purpose - the realisation of the objective - are not revealed.
Actual scientific researches and issues analysis. In pedagogical research, the category "happiness" is studied through the prism of such concepts as "happiness as a pedagogical category", "position of a happy person", "pedagogical happiness", "happy educa-tor", "happy child". Happiness is explored by O. Abramenko, L. Varava, V. Nisner, A. Pavlov, T. Uvarova, N. Shchurkova.
The research objective. The category of happiness is defined as a pedagogical category. At the same time, a key specialised concept has not been defined that captures the essential, significant features of an objective description of reality that meets the requirements for a happy preschool childhood.
The statement of basic material. The structural components of adult happiness are identified and specific differences between their manifestation in infants and preschool children are identified. Parents' answers to the questionnaire "When does your child feel happy?" and children's answers and drawings were analysed. The article defines the concept of "happy preschool childhood" and indicates the phenomenon of preschool child happiness, pedagogical conditions of organization of a happy course of life activity of a child in an preschool education institution.
Conclusions. In Ukraine, a happy preschool period is ensured at the legal and legislative level. The state guarantees the implementation of the child's rights and freedoms and ensures the conditions for his or her vitality and growth in the family. A happy preschooler's life is possible and achievable through the targeted and combined efforts of parents and teachers. A child's happiness in the family and in the pre-school institution during the day is possible if a combination of psychological and pedagogical conditions and the phenomenon of the pre-school child's happiness is taken into account.
 
Publisher ТОВ “Науково-інформаційне агентство “Наука-технології-інформація"
 
Date 2021
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742230/1/OD_32%284%29-2021%20%D0%9B%D1%83%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
- Луценко, Ірина (orcid.org/0000-0001-8360-9943 <http://orcid.org/0000-0001-8360-9943>) (2021) Methodological measurements of happy preschool childhood Освітній дискурс, 4 (32). pp. 74-87. ISSN 2522-9699
10.33930/ed.2019.5007.32(4)-8