Design of the educational environment of the institution of preschool education
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742228/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/journal/article/view/122 10.32405/2308-3778-2021-25-2-127-137 |
|
Title |
Design of the educational environment of the institution of preschool education
Проектування освітнього середовища закладу дошкільної освіти |
|
Creator |
Reipolska, O.D.
|
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education |
|
Description |
The article reveals the relevance of the study due to the contradictions between: the requirements of the state and society to the individual as a carrier of cultural values and how this social order is solved in the modern education system; psychological and pedagogical potential of a modern preschool institution as an environment of personal development of the child and “knowledge”, “cognitive orientation” of the educational process, which prevails in most children. We characterize the main key concepts of the study: development, developmental environment, individual-typological differences, pedagogical design, developmental natural environment, developmental subject-game environment, developmental social-communicative environment. The study identifies the pedagogical conditions for creating an educational environment as a factor in the development of senior preschoolers. The structure of the educational environment has three main components related to a set of conditions that ensure the organization of life of older preschool children in preschool education, namely: spatial-subject, which determines: the formation of children's experience of interaction with the outside world; formation and development of motives for various activities; enrichment of children's subjective experience; social contact, which determines the effective, positive-emotional interaction between all participants in the educational process on the basis of participation (child and adult - equal partners in the interaction); content-activity, which determines the openness of the educational space, the possibility of free choice for the child, the creation of an activity environment that combines and uses the resources and capabilities of the previous components. The structural-functional model of designing the educational environment as a factor of development of the senior preschooler is developed. У статті розкрито актуальність дослідження, яка обумовлена наявністю суперечностей між вимогами держави і суспільства до особистості як носія культурних цінностей і тим, як це соціальне замовлення розв’язується в умовах сучасної системи освіти; психолого-педагогічним потенціалом сучасного закладу дошкільної освіти як середовища особистісного розвитку дитини і «знаннєвої», «когнітивної орієнтації» освітнього процесу, що переважає у більшості ЗДО. Основними ключовими поняттями дослідження є: розвиток, розвивальне середовище, індивідуально-типологічні відмінності, педагогічне проектування, розвивальне природне середовище, розвивальне предметно-ігрове середовище, розвивальне соціально-комунікативне середовище. У дослідженні визначено педагогічні умови створення освітнього середовища як фактору розвитку старшого дошкільника. У структурі освітнього середовища виокремлено три основні компоненти, пов’язані з комплексом умов, що забезпечують організацію життя дітей старшого дошкільного віку в закладі дошкільної освіти, а саме: просторово-предметний, що зумовлює формування у дітей досвіду взаємодії з оточуючим світом; становлення і розвиток мотивів різноманітної діяльності; збагачення суб’єктного досвіду дітей; соціально-контактний, що зумовлює ефективну, позитивно-емоційну взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу на засадах партиципації (дитина і дорослий – рівні партнери у взаємодії); змістово-діяльнісний, що зумовлює відкритість освітнього простору, можливість вільного вибору для дитини, створення діяльнісного середовища, яке поєднує і використовує ресурси і можливості попередніх зазначених компонентів. Розроблено структурно-функціональну модель проєктування освітнього середовища як фактору розвитку старшого дошкільника. |
|
Publisher |
НАІР
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742228/1/122-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-247-1-10-20240118.pdf
- Reipolska, O.D. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) (2021) Design of the educational environment of the institution of preschool education Theoretical and Methodical Problems of Children and Youth Education, 1 (25). pp. 127-137. ISSN 2308-3778 10.32405/2308-3778-2021-25-2-127-137 |
|