Предметно-ігрове середовище як простір реалізації особистісно орієнтованих технологій
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742227/
https://ojs.ipv.org.ua/index.php/journal/article/view/109 10.32405/2308-3778-2021-25-1-239-249 |
|
Title |
Предметно-ігрове середовище як простір реалізації особистісно орієнтованих технологій
The subject-game environment as a space for the implementation of personally oriented technologies |
|
Creator |
Луценко, Ірина
|
|
Subject |
004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
Актуальність теми статті визначається важливістю предметно – ігрового середовища, як найбільш специфічного складника розвивального середовища закладу дошкільної освіти, для розвитку особистості дошкільника. Авторкою обґрунтовується доцільність застосування особистісно орієнтованого підходу до створення умов для діяльності дітей у предметно – ігровому середовищі. Конкретні особистісно орієнтовані підходи розглядаються у статті як спеціальні – цілісні особистісно орієнтовані технології. Мета дослідження – вивчити стан розробленості таких технологій в дошкільній освіті та виділити параметри їх відбору для застосування у межах предметно – ігрового середовища. На основі аналізу психологічної і педагогічної літератури виділено такі параметри відбору технологій: 1) Предметна спрямованість технології на структури особистості дошкільника; 2) Структурна завершеність технології, яка дає змогу реалізувати її як формувальний експеримент; 3) Реалізації технології на засадах організації міжособистісної взаємодії педагога з дітьми у супроводі емоційно підтримуючої мовленнєвої комунікації, яка протистоїть жорсткій алгоритмізації педагогічних дій як обов’язкової умови впровадження технології; 4) Гнучкість технології: наявність варіантів індивідуалізованого і рівнів диференційованого застосування; 5) Співвіднесеність змісту технології зі змістом предметно – ігрового середовища: наявним обладнанням, переліком іграшок, матеріалів, їх спрямованістю, видами ігрової діяльності, які в ньому розгортаються. У статті наведено приклади особистісно орієнтованих технологій, які відповідають виділеним параметрам; визначено необхідні трансформації всередині предметно – ігрового середовища, що зумовлені практичною реалізацією особистісно орієнтованих технологій. The relevance of the topic of the article is determined by the importance of the subject-game environment as the most specific component of the developmental environment of preschool education for the development of the preschooler’s personality. The author substantiates the expediency of applying a person-oriented approach to creating conditions for children in the subject-game environment. Specific person-oriented approaches are considered as special holistic person-oriented technologies. The purpose of the study is to study the state of development of such technologies in preschool education and to highlight the parameters of their selection for using within the subject-game environment. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, the following parameters of technology selection are identified: 1) Subject orientation of technology on the preschooler’ personality structure; 2) Structural completeness of technology that allows to implement it as a formative experiment; 3) Implementation of technology on the basis of organization of interpersonal interaction between teacher and children accompanied by emotionally supportive speech communication, which opposes the rigid algorithmization of pedagogical actions as a prerequisite for the introduction of technology; 4) Flexibility of technology: the availability of options for individualized and levels of differentiated application; 5) Correlation of the content of technology with the content of the subject-game environment: the available equipment, the list of toys, materials, their orientation, the types of game activities that unfold in it. The article presents examples of person-oriented technologies that meet the selected parameters; the necessary transformations within the subject-game environment which are caused by practical realization of person-oriented technologies are defined. |
|
Publisher |
Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2021
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742227/1/109-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96-221-1-10-20240118.pdf
- Луценко, Ірина (orcid.org/0000-0001-8360-9943 <http://orcid.org/0000-0001-8360-9943>) (2021) The subject-game environment as a space for the implementation of personally oriented technologies Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (25). pp. 239-249. ISSN 2308-3778 10.32405/2308-3778-2021-25-1-239-249 |
|