Record Details

Міжнародний дискурс щодо співпраці закладів вищої освіти та громадських організацій у сфері вищої освіти

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742206/
https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/106
10.31874/2520-6702-2019-8-2-102-107
 
Title Міжнародний дискурс щодо співпраці закладів вищої освіти та громадських організацій у сфері вищої освіти
Cooperation between Higher Education Institutions and Non-governmental Organizations in Higher Education: International Discourse
 
Creator Трима, К.А
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Метою статті є здійснення контент-аналізу міжнародного дискурсу з питань взаємодії і співпраці між закладами вищої освіти та громадськими організаціями. Будучи різними за своєю природою та характеристиками, заклади вищої освіти та громадські організації є суспільними акторами, чия діяльність – серед іншого – спрямована на забезпечення розвитку суспільства. Задля реалізації даної цілі заклади вищої освіти та громадські організації співпрацюють у різних сферах та форматах, в тому числі поза межами сфери вищої освіти.
Важливим результатом проведеного контент-аналізу є виокремлення термінологічного словосполучення «громадська організація у сфері вищої освіти», яке має свої відповідники у міжнародних класифікаторах «World Association of Non-Governmental Organizations» та «International Classification of Non-profit Organizations». Під типологію «громадська організація у сфері вищої освіти» підпадають громадські організації, діяльність яких пов’язана із забезпеченням доступу до вищої освіти, організацією освітніх послуг та забезпеченням якості вищої освіти. Категоріально-понятійний апарат для опису співпраці між закладами вищої освіти та громадськими організаціями потребує розширення і уточнення з тим, щоб більш повно та адекватно відображати процеси їх взаємодії.
За результатами аналізу інтелектуального та документального спадку Болонського процесу, ЕС, ЮНЕСКО, інших міжнародних об’єднань встановлено, що співпраця між закладами вищої освіти та громадськими організаціями відбувається не лише у сфері забезпечення та організації вищої освіти, а має значно ширший спектр. Громадські організації здатні організовувати та надавати освітні послуги, наприклад, у сфері неформальної освіти; виступати партнерами закладів вищої освіти у проектах, адресованих місцевим громадам. Крім того, громадські організації є важливим механізмом артикуляції та агрегації інтересів та запитів громадян, спільнот, місцевих громад до вищої освіти та ЗВО.
Вивчення механізмів співпраці між закладами вищої освіти та громадськими організаціями має важливе практичне значення, оскільки останні виступають авторитетним інструментом поширення академічних знань та практичних розробок університетів, формуючи «суспільство знань» та задовольняючи запити соціуму.
The article is aimed to provide content analysis of the international discourse on interaction and cooperation between higher education institutions and non-governmental organizations. Being different in nature and characteristics, higher education institutions and non-governmental organizations are social actors whose activities, among other things, are aimed at ensuring the development of the society. In order to achieve this aim, higher education institutions and non-governmental organizations cooperate in various fields and formats that go beyond the higher education sector.
An important result of the content analysis is introduction of the terminological phrase "non-governmental organization in higher education", which corresponds to the international classifiers "World Association of Non-Governmental Organizations" and "International Classification of Non-profit Organizations". The typology of " non-governmental higher education organization" includes non-governmental organizations whose activities are related to the provision of access to higher education, the organization of educational services and the quality assurance of higher education. The categorical conceptual apparatus for describing cooperation between higher education institutions and non-governmental organizations needs to be expanded and clarified in order to fully and adequately specify the processes of their interaction.
The analysis of the intellectual and documentary heritage of the Bologna Process, the EU, UNESCO, and other international associations shows that cooperation between higher education institutions and non-governmental organizations is not only to ensure access to higher education, butit is much more wider. Non-governmental organizations are able to organize and provide educational services, such as in the field of non-formal education; partner with higher education institutions in projects addressed to local communities. In addition, non-governmental organizations are an important mechanism for articulating and aggregating the interests and requests of citizens, communities, local communities for higher education, and higher education institutions.
Studying the mechanisms of cooperation between higher education institutions and non-governmental organizations is of great practical importance, since the latter are an authoritative tool for disseminating academic knowledge and practical development of universities, forming a 'knowledge society' and satisfying the needs of the society.
 
Publisher Інститут вищої освіти НАПН України
 
Date 2019
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742206/1/%D0%9C%D1%96%D0%B6%D0%BD%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B4%D0%B8%D1%81%D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%20%D1%89%D0%BE%D0%B4%D0%BE%20%D1%81%D0%BF%D1%96%D0%B2%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%20%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D1%96%D0%B2%20%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
- Трима, К.А (orcid.org/0000-0001-5567-1387 <http://orcid.org/0000-0001-5567-1387>) (2019) Cooperation between Higher Education Institutions and Non-governmental Organizations in Higher Education: International Discourse Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», 2 (8). pp. 102-107. ISSN 2520-6702
10.31874/2520-6702-2019-8-2-102-107