Record Details

Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку: новий погляд : Наукова доповідь на засіданні Президії НАПН України 27 лютого 2020 р.

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742185/
https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/43
10.37472/2707-305X-2020-2-1-2-2
 
Title Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку: новий погляд : Наукова доповідь на засіданні Президії НАПН України 27 лютого 2020 р.
The concept of early childhood and preschool education: a new look: Scientific report at the Meeting of the Presidium of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, February 27, 2020
 
Creator Сисоєва, С.О.
Рейпольська, О.Д.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
 
Description Представлено головні положення проєкту Концепції освіти дітей раннього та дошкільного віку, яку розглянуто на засіданні Президії НАПН України 27 лютого 2020 р., та оприлюднено для громадського обговорення на вебсайті НАПН України. У доповіді-презентації розкрито мету Концепції, яка полягає у забезпеченні системних змін в освіті дітей раннього та дошкільного віку, управлінні системою дошкільної освіти на різних її рівнях задля формування стратегічного ресурсу країни – якісного людського капіталу. Обґрунтовано актуальність і доцільність Концепції, наведено чітко вибудовану її структуру та охарактеризовано п’ять розділів: «Стан освіти дітей раннього та дошкільного віку в Україні»; «Стратегічні напрями розвитку освіти дітей раннього та дошкільного віку»; «Законодавчі й управлінські передумови реалізації концепції»; «Фінансування»; «Очікувані результати»; «Ризики, пов’язані з реалізацією концепції» та списку використаних термінів. Концептуальні засади модернізації системи дошкільної освіти розроблені з ініціативи вчених НАПН України та законотворців, а також за участю науково-педагогічних працівників і освітян. З-поміж авторів / укладачів проєкту Концепції: В.А. Воронов, голова підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій; Н.В. Гавриш, гол. наук. співр. лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, докт. пед. наук, професор; Л.В. Канішевська, заступник директора з науково-експериментальної роботи Інституту проблем виховання НАПН України, докт. пед. наук, професор; Т.О. Піроженко, завідувачка лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України, докт. психол. наук, професор, член-кореспондент НАПН України; О.Д. Рейпольська, завідувачка лабораторії дошкільної освіти і виховання Інституту проблем виховання НАПН України, канд. пед. наук, доцент; С.О. Сисоєва, академік-секретар Відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України, докт. пед. наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України.
The main statements of the draft Concept of Early Childhood and Preschool Education are presented; it was considered at the Meeting of the Presidium of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on February 27, 2020 and published for discussion on the NAES of Ukraine official website. The Concept’s aim is to ensure the systemic changes in early childhood and preschool education, preschool education administration at its various levels in order to develop the country’s strategic resource – the qualitative human capital. The Concept’s relevance is grounded; its structure is presented; its five chapters are characterized: “The State of Early Childhood and Preschool Education in Ukraine”, “Strategic Directions of the Early Childhood and Preschool Education Development”, “Legislative and Administrative Prerequisites of the Concept Realization”, “Financing”, “Expected Outcomes”, “Risks” and a Glossary. Conceptual bases of the system of preschool education modernization are developed on the initiative of the NAES of Ukraine researchers and lawmakers, as well as with participation of academic staff and educators. Among the Concept’s authors are: Volodymyr Voronov, Head of the Subcommittee on Early Development and Preschool Education of the Verkhovna Rada of Ukraine Committee on Education, Science and Innovations; Nataliia Havrysh, Chief Research Fellow of the Preschool Education Laboratory, Institute of Problems on Education of NAES of Ukraine, DSc in Pedagogy, Professor; Liubov Kanishevska, Deputy Director for Scientific and Experimental Work, Institute of Problems on Education of NAES of Ukraine, DSc in Pedagogy, Professor; Tamara Pirozhenko, Head of the Laboratory of Preschooler Psychology, G.S.Kostiuk Institute of Psychology of NAES of Ukraine, DSc in Psychology, Professor, Corresponding Member of NAES of Ukraine; Olha Reipolska, Head of the Preschool Education Laboratory, Institute of Problems on Education of NAES of Ukraine, PhD in Pedagogy, Associate Professor; Svitlana Sysoieva, Academician Secretary of the Division of General Pedagogy and Philosophy of Education, National Academy of Educational Sciences of Ukraine, DSc in Pedagogy, Professor, Full Member (Academician) of NAES of Ukraine.
 
Publisher Національна академія педагогічних наук України
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742185/1/43-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%96%20102-1-10-20200423.pdf
- Сисоєва, С.О. (orcid.org/0000-0003-2499-732X <http://orcid.org/0000-0003-2499-732X>) and Рейпольська, О.Д. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) (2020) The concept of early childhood and preschool education: a new look: Scientific report at the Meeting of the Presidium of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, February 27, 2020 Вісник Національної академії педагогічних наук України, 1 (2). pp. 1-10. ISSN 2707-305X
10.37472/2707-305X-2020-2-1-2-2