Readyness of the subjects of the educational process in the preschool institution to interpersonal communication in conditions of inclusive education
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742160/
https://dwherold.de/onewebmedia/2020/1-2020/49-55%20Gavrysh.pdf |
|
Title |
Readyness of the subjects of the educational process in the preschool institution to interpersonal communication in conditions of inclusive education
Готовність суб’єктів освітнього процесу в дошкільному закладі до міжособистісного спілкування в умовах інклюзивної освіти |
|
Creator |
Havrysh, N.V.
Reipolska, O.D. |
|
Subject |
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями. |
|
Description |
The article is devoted to the problem of designing the educational environment of a preschool institution for the individual development of a senior preschooler. Based on the analysis of philosophical and psychological-pedagogical literature, modern approaches to creating, modeling the educational environment, generalization and systematization of empirical data on the research topic, pedagogical experience, the main key concepts of the study were identified, namely: "personality development of older preschool children" - process formation of personality as a social quality as a result of its socialization and education which is carried out in the process of activity guided by the system of motives present in a particular individual; "Designing the educational environment" as a specially organized pedagogical activity, which consists in building and implementing a system of scientific guidelines that set the technological vector of interaction of all participants (subjects) of the educational process, aimed at successfully achieving the goal of holistic development of older preschool children. The general hypothesis of the research is presented, which is that the design of the educational environment will be more effective provided the application of scientifically sound theoretical and methodological and methodological principles, namely: principles, scientific approaches, concepts, objective laws and patterns of learning, education and development children of senior preschool age in the educational environment, expedient forms and methods of pedagogical activity in the educational process of preschool educational institutions. The analysis of the data received during a statement stage of pedagogical experiment is presented.
Стаття присвячена проблемі проектування освітнього середовища дошкільного закладу для індивідуального розвитку старшого дошкільника. На основі аналізу філософської та психолого-педагогічної літератури, сучасних підходів до створення, моделювання освітнього середовища, узагальнення та систематизації емпіричних даних з теми дослідження, педагогічного досвіду визначено основні ключові поняття дослідження, а саме: «особистість розвиток дітей старшого дошкільного віку» - процес формування особистості як соціальної якості в результаті її соціалізації та виховання, що здійснюється в процесі діяльності, керованої системою мотивів, наявних у конкретної особистості; «Проектування освітнього середовища» як спеціально організована педагогічна діяльність, яка полягає в побудові та реалізації системи наукових орієнтирів, що задають технологічний вектор взаємодії всіх учасників (суб’єктів) освітнього процесу, спрямований на успішне досягнення мети цілісного розвиток дітей старшого дошкільного віку. Представлено загальну гіпотезу дослідження, яка полягає в тому, що проектування освітнього середовища буде більш ефективним за умови застосування науково обґрунтованих теоретико-методологічних і методичних засад, а саме: принципів, наукових підходів, концепцій, об’єктивних законів і закономірностей навчання. , виховання та розвиток дітей старшого дошкільного віку в освітньому середовищі, доцільні форми і методи педагогічної діяльності в освітньому процесі дошкільних навчальних закладів. Подано аналіз даних, отриманих на констатувальному етапі педагогічного експерименту. |
|
Publisher |
Heilberg IT Solutions UG
|
|
Date |
2020
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742160/1/49-55%20Gavrysh.pdf
- Havrysh, N.V. (orcid.org/0000-0002-9254-558X <http://orcid.org/0000-0002-9254-558X>) and Reipolska, O.D. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) (2020) Readyness of the subjects of the educational process in the preschool institution to interpersonal communication in conditions of inclusive education German Science Herald, 1. pp. 49-55. |
|