Record Details

Creating a developmentally appropriate learning environment in preschool education institutions

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742169/
http://www.intellectualarchive.com/Journal_Files/IAJ_2020_09_0013.pdf
10.32370/IA_2020_09_13
 
Title Creating a developmentally appropriate learning environment in preschool education institutions
Створюємо розвивальне освітнє середовище у закладах дошкільної освіти
 
Creator Reipolska, O.D.
Lutsenko, Victoriia
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The article is devoted to the problem of modernization of preschool education in the conditions of modern educational reforms related to realization of humanistic paradigm. The authors describe the creating of developmental educational environment in establishments of preschool education. The article presents the theoretical substantiation and some technological statements of designing the educational environment as a factor in the development of the personality of a preschool child, in particular, theoretical and methodological principles of designing the educational environment of preschool education, namely: principles (pedagogical expediency, integrity, individualization, cognitive activity and independence), basic scientific approaches (systemic, synergetic, environmental, personality-oriented, activity-communicative), objective laws. The authors found that the theoretical interpretation of the concept the preschool child’s personality development is based on the scientific position on its integrity and ability to make qualitative changes in the process of their own activities and communication with other people. It is determined that the development of the child's personality directly depends on the quality of content and procedural organization of the environment in which he is brought up
Стаття присвячена проблемі модернізації дошкільної освіти в умовах сучасних освітніх реформ, пов’язаних із реалізацією гуманістичної парадигми. Це й актуалізувало необхідність створення розвивального освітнього середовища в закладах дошкільної освіти. У статті представлено теоретичне обґрунтування та окремі технологічні виклади проектування освітнього середовища як чинника розвитку особистості дитини дошкільного віку, зокрема, теоретико-методологічних засад проектування освітнього середовища закладу дошкільної освіти, а саме: принципи (педагогічної доцільності, цілісності, індивідуалізації, пізнавальної активності та самостійності особистості), основні наукові підходи (системний, синергетичний, середовищний, особистісно- зорієнтований, діяльнісно-комунікативний), об’єктивні закономірності. Авторами встановлено, що в основі теоретичного тлумачення поняття розвитку особистості дитини дошкільного віку лежить наукове положення щодо її цілісності й здатності до якісних змін у процесі власної діяльності і спілкування з іншими людьми. Визначено, що розвиток особистості дитини безпосередньо залежить від якості змісту й процесуальної організації середовища, в якому вона виховується
 
Publisher Shiny World Corporation
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742169/1/IAJ_2020_09_0013.pdf
- Reipolska, O.D. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) and Lutsenko, Victoriia (orcid.org/0000-0002-1681-0601 <http://orcid.org/0000-0002-1681-0601>) (2020) Creating a developmentally appropriate learning environment in preschool education institutions Intelectual Archive, 3 (9). pp. 123-135. ISSN 1929-4700
10.32370/IA_2020_09_13