Record Details

The concept of education of early and preschool children: challenges and ways of solution

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742164/
https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38912
 
Title The concept of education of early and preschool children: challenges and ways of solution
Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку: виклики та шляхи розв’язання
 
Creator Sysoieva, Svetlana
Reipolska, O.D.
 
Subject 37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The main statements of the draft Concept of Early Childhood and Preschool Education are presented; it was considered at the Meeting of the Presidium of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine on February 27, 2020 and published for discussion on the NAES of Ukraine official website. The Concept’s aim is to ensure the systemic changes in early childhood and preschool education, preschool education administration at its various levels in order to develop the country’s strategic resource – the qualitative human capital. The Concept’s relevance is grounded; its structure is presented; its five chapters are characterized: “The State of Early Childhood and Preschool Education in Ukraine”, “Strategic Directions of the Early Childhood and Preschool Education Development”, “Legislative and Administrative Prerequisites of the Concept Realization”, “Financing”, “Expected Outcomes”, “Risks” and a Glossary. Conceptual bases of the system of preschool education modernization are developed on the initiative of the NAES of Ukraine researchers with the lawmakers assistance, as well as with participation of academic staff and educators.
Представлено головні положення проєкту Концепції освіти дітей раннього та дошкільного віку, яку розглянуто на засіданні Президії НАПН України 27 лютого 2020 р., та оприлюднено для громадського обговорення на вебсайті НАПН України. У доповіді-презентації розкрито мету Концепції, яка полягає у забезпеченні системних змін в освіті дітей раннього та дошкільного віку, управлінні системою дошкільної освіти на різних її рівнях задля формування стратегічного ресурсу країни – якісного людського капіталу. Обґрунтовано актуальність і доцільність Концепції, наведено чітко вибудовану її структуру та охарактеризовано п’ять розділів: «Стан освіти дітей раннього та дошкільного віку в Україні»; «Стратегічні напрями розвитку освіти дітей раннього та дошкільного віку»; «Законодавчі й управлінські передумови реалізації концепції»; «Фінансування»; «Очікувані результати»; «Ризики, пов’язані з реалізацією концепції» та списку використаних термінів. Концептуальні засади модернізації системи дошкільної освіти розроблені з ініціативи вчених НАПН України та за сприяння законотворців, а також за участю науково-педагогічних працівників і освітян.
 
Publisher InterGING
 
Date 2020
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742164/1/monograph-2020-89-105.pdf
Sysoieva, Svetlana (orcid.org/0000-0003-2499-732X <http://orcid.org/0000-0003-2499-732X>) and Reipolska, O.D. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) (2020) The concept of education of early and preschool children: challenges and ways of solution . InterGING, c. Hameln, Germany, pp. 84-100. ISBN 978-3-946407-09-6