Record Details

Meta-theory of modern pedagogical knowledge: Innovation, professional development

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742135/
http://iscs-journal.npu.edu.ua/article/view/203842
10.31392/iscs.2020.16.075
 
Title Meta-theory of modern pedagogical knowledge: Innovation, professional development
Метатеорія сучасного педагогічного знання: Інновації, професійний розвиток
 
Creator Tsvietkova, Hanna
Voityuk, Iryna
Domina, Viktoriia
 
Subject 001.9 Dissemination of ideas
1 Philosophy. Psychology
 
Description This article deals with some aspects of modern pedagogical knowledge, in particular with the role of meta-theory in innovations. The innovation is viewed through the prism of meta-theory as the ability to a new, reflexive, constantly updated knowledge; openness to innovative changes on the grounds of critical thinking; development of creative abilities; ability, readiness and ability to continuous professional self-development and self-disclosure. The general understanding of “metatheory” has been explored as a complex term used to identify such systems, which in turn is applying to describe or to research other systems. The innovative development of higher education is in the article one of such systems, which is based on the professional self-improvement of subjects of the educational process and disclosed with the help of the reflexive system of meta-theory of philosophy. The methods of terminological analysis, abstraction, idealization, formalization and generalization are used. It was found out that innovative development of higher education is based on professional self-improvement of subjects of educational process and disclosed with the help of reflexive system of meta-theory of philosophy. It is proved that innovative processes in high school can not be considered without the self-improvement of the personality, gaining global significance.
У статті розглядаються деякі аспекти сучасного педагогічного знання, зокрема роль метатеорії в інноваціях. Інновація розглядається крізь призму метатеорії як здатність до нового, рефлексивного, постійно оновлюваного знання; відкритість до інноваційних змін на засадах критичного мислення; розвиток творчих здібностей; здатність, готовність і здатність до постійного професійного саморозвитку та саморозкриття. Загальне розуміння «метатеорії» було досліджено як складний термін, який використовується для ідентифікації таких систем, який, у свою чергу, застосовується для опису або дослідження інших систем. Однією з таких систем, яка базується на професійному самовдосконаленні суб’єктів освітнього процесу та розкривається за допомогою рефлексивної системи метатеорії філософії, у статті є інноваційний розвиток вищої освіти. Використовуються методи термінологічного аналізу, абстрагування, ідеалізації, формалізації та узагальнення. З’ясовано, що інноваційний розвиток вищої освіти базується на професійному самовдосконаленні суб’єктів освітнього процесу та розкривається за допомогою рефлексивної системи метатеорії філософії. Доведено, що інноваційні процеси у вищій школі неможливо розглядати без самовдосконалення особистості, набуваючи глобального значення.
 
Publisher Вид-во НПУ імені Михайла Драгоманова
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742135/1/Tsvetkova_Voityuk_Domina.pdf
- Tsvietkova, Hanna (orcid.org/0000-0002-2265-6014 <http://orcid.org/0000-0002-2265-6014>), Voityuk, Iryna (orcid.org/0000-0002-7615-1812 <http://orcid.org/0000-0002-7615-1812>) and Domina, Viktoriia (orcid.org/0000-0002-3309-1754 <http://orcid.org/0000-0002-3309-1754>) (2020) Meta-theory of modern pedagogical knowledge: Innovation, professional development Interdisciplinary Studies of Complex Systems (16). pp. 75-86. ISSN 2307-4515
10.31392/iscs.2020.16.075