Record Details

Досвід навчання українських дітей-біженців у школах Варшави: виклики та потреби вчителів

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742134/
https://science.iea.gov.ua/2024-2-111-120/
10.32987/2617-8532-2024-2-111-120
 
Title Досвід навчання українських дітей-біженців у школах Варшави: виклики та потреби вчителів
Experience of teaching Ukrainian refugee children in Warsaw schools: challenges and needs of teachers
 
Creator Іванюк, І.В.
 
Subject 37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті наведено результати онлайн-опитування 60 педагогічних працівників освітніх закладів м. Варшави, які працюють у класах/групах, де навчається багато українських дітей-біженців. Метою дослідження є виявлення труднощів, з якими вчителі стикаються під час роботи в багатокультурному класі, де навчаються діти з досвідом вимушеної міграції, та визначення потреб учителів задля надання їм відповідної методичної підтримки. Визначено три основні категорії проблем, з якими стикаються вчителі під час роботи: труднощі в навчанні, що проявляються у викладанні предметів унаслідок різниці в рівні знань польських і українських дітей, в опануванні учнями спеціальної термінології з певних предметів; труднощі у вихованні, коли учні мають низьку мотивацію до навчання, часто пропускають заняття, не йдуть на контакт через мовний бар’єр; труднощі у взаєминах через недостатню залученість батьків українських дітей, складнощі з розкриттям потенціалу дітей у зв’язку з мовним бар’єром, що впливає на самооцінку та стосунки з однолітками, культурні конфлікти між українськими й польськими дітьми, а також із дітьми інших національностей. З’ясовано, що педагоги потребують додаткових знань щодо методів виховання в багатокультурному класі, спів­праці з батьками, дидактичної підтримки, організації роботи освітнього закладу. Звернено увагу на те, що мовний бар’єр і труднощі в навчанні можуть знизити самооцінку дитини та її мотивацію до навчання, а це призводить до запізнень на уроки або прогулів. Зроблено висновки, що польські школи стають дедалі більш полікультурними, оскільки в них навчається щоразу більше дітей із досвідом міграції, зокрема вимушеної; що польські педагоги потребують додаткових курсів підвищення кваліфікації щодо того, як працювати в багатокультурному класі та формувати в дітей полікультурну компетентність.
The article presents the results of an online survey of 60 teachers from educational institutions in Warsaw who work in classes/groups with a large number of Ukrainian refugee children. The purpose of the study is to identify the difficulties teachers face when working in a multicultural classroom with children with experience of forced migration and to determine the needs of teachers in order to provide them with appropriate methodological support. Three main categories of difficulties faced by teachers in their work are identified: difficulties in learning, which are manifested in the teaching of the subject, due to the difference in the level of knowledge of Polish and Ukrainian children, in the mastery of special terminology in certain subjects; difficulties in education, when students have low motivation to learn, often miss classes, do not make contact due to the language barrier; difficulties in relationships, which are observed due to lack of involvement of parents of Ukrainian children, difficulty for children to reveal their potential. It has been found that teachers need support in terms of methods of education in a multicultural classroom, cooperation with parents, didactic support, and organization of the work of an educational institution. It is emphasized that the language barrier and learning difficulties can reduce a child's self-esteem and motivation to learn, which is manifested through lateness to lessons or absenteeism. It is concluded that Polish schools are becoming more and more multicultural, as more and more children with migration experience, including forced migration, study in them; that Polish teachers need additional training courses on how to work in a multicultural classroom and develop multicultural competence in children.
 
Publisher Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742134/1/8_Ivaniuk_228_2024_111-120.pdf
- Іванюк, І.В. (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) (2024) Experience of teaching Ukrainian refugee children in Warsaw schools: challenges and needs of teachers Educational analytics of Ukraine, 2 (28). pp. 111-120. ISSN 2617-8540
10.32987/2617-8532-2024-2-111-120