Record Details

Development of media education in Canada: a brief history

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742132/
https://www.shs-conferences.org/articles/shsconf/abs/2020/03/shsconf_ichtml_2020_01001/shsconf_ichtml_2020_01001.html
10.1051/shsconf/20207501001
 
Title Development of media education in Canada: a brief history
Розвиток медіаосвіти в Канаді: коротка історія
 
Creator Tsvietkova, Hanna
Beskorsa, Olena
Pryimenko, Liudmyla
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
 
Description The article focuses on a holistic retrospective analysis of the history of media education in Canada, which has been done for the first time. Based on the theoretical findings of Canadian media educators, the authors substantiate the periodization, identify the trends, the periodization criteria and three main periods of establishment and development of Canadian media education in the context of sociopolitical and socio-pedagogical determinants. The historical preconditions of the development of media education in Canada are revealed. The essence of media education is regarded as a theory study and development of practical skills for mastering modern mass media, which is considered as part of a specific, autonomous field of knowledge in pedagogical theory and practice. The authors determine that media education is associated with all types of media, which include the set of information and communication tools that each person interacts with in everyday life: printed (newspapers, magazines), auditive (radio, audio) and screen or audiovisual media (cinema, TV, video, multimedia, Internet, etc.); they identify the essential characteristics of media education, determine that media education is the form of media literacy and media culture of an individual; as well as they find out, characterize and systematize the gaps in media education in Canada. The article presents the evolution of media education programs, techniques as well as media education associations. In the context of studying the experience of Canadian media theorists and practitioners, the necessity of applying positive Canadian experience to solve the problems of implementing media education in Ukraine in terms of reforming and humanizing its educational space has been substantiated.
Стаття присвячена цілісному ретроспективному аналізу історії медіаосвіти в Канаді, який зроблено вперше. На основі теоретичних знахідок канадських медіапедагогів автори обґрунтовують періодизацію, визначають тенденції, критерії періодизації та три основні періоди становлення та розвитку канадської медіаосвіти в контексті соціально-політичних і соціально-педагогічних детермінант. Розкрито історичні передумови розвитку медіаосвіти в Канаді. Суть медіаосвіти розглядається як теоретичне вивчення та розвиток практичних навичок оволодіння сучасними ЗМІ, що розглядається як частина специфічної, автономної галузі знань у педагогічній теорії та практиці. Автори встановлюють, що медіаосвіта пов’язана з усіма типами медіа, які включають набір інформаційно-комунікаційних засобів, з якими кожна людина взаємодіє у повсякденному житті: друковані (газети, журнали), аудіальні (радіо, аудіо) та екранні чи аудіовізуальні медіа. (кіно, ТБ, відео, мультимедіа, Інтернет тощо); визначають сутнісні характеристики медіаосвіти, визначають, що медіаосвіта є формою медіаграмотності та медіакультури особистості; а також виявляють, характеризують і систематизують прогалини в медіаосвіті в Канаді. У статті представлено еволюцію медіаосвітніх програм, технік, а також медіаосвітніх асоціацій. У контексті вивчення досвіду канадських теоретиків і практиків медіа обґрунтовано необхідність застосування позитивного досвіду Канади для вирішення проблем впровадження медіаосвіти в Україні в частині реформування та гуманізації її освітнього простору.
 
Publisher SHS Web of Conferences
 
Date 2020
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742132/1/shsconf_ichtml_2020_01001.pdf
- Tsvietkova, Hanna (orcid.org/0000-0002-2265-6014 <http://orcid.org/0000-0002-2265-6014>), Beskorsa, Olena (orcid.org/0000-0001-8018-8549 <http://orcid.org/0000-0001-8018-8549>) and Pryimenko, Liudmyla (2020) Development of media education in Canada: a brief history The International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2020). Kryvyi Rih, Ukraine, May 13-15, 2020 (75). ISSN 2261-2424
10.1051/shsconf/20207501001