Record Details

Підготовка освітніх лідерів відповідно до вимог ринку праці

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742119/
http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/13922
 
Title Підготовка освітніх лідерів відповідно до вимог ринку праці
Training of educational leaders in accordance with the requirements of the labor market
 
Creator Кулішов, Володимир Сергійович
Пахомов, І.В.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкрито сутність процесу формування професійних компетентностей освітніх лідерів під час здобуття ними вищої освіти за освітньою програмою «Управління навчальним закладом» у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти. Аналіз ринку праці щодо кількості актуальних вакансій на посади освітніх управлінців (директорів та їх заступників закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти) свідчить про їх незначну кількість, але аналіз ринку праці передбачає також аналіз потенційних посад, які ще не є вакантними, але можуть ними стати. Для цього проаналізовано кількість посад директорів та їх заступників закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, післядипломної та вищої освіти згідно даних Міністерства освіти і науки України. З’ясовано, що загальна кількість потенційних вакансій освітніх управлінців в системі Міністерств освіти і науки України становить понад 61 тис., тому постає необхідність їх підготовки в закладах вищої освіти. Окреслено педагогічні аспекти формування їх лідерських компетентностей під час освітнього процесу. Визначено, що метою освітньої програми «Управління навчальним закладом» у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти є підготовка менеджерів освіти нового покоління, які зможуть успішно керувати освітнім процесом в умовах сучасного освітнього середовища. Вона включає такі компоненти, як: теоретичні знання з управління, здатність до аналізу і прийняття рішень, комунікаційні навички, знання про сучасні технології управління та навчальні інновації. Зроблено висновки, що у Білоцерківському інституті неперервної професійної освіти створені сприятливі психолого-педагогічні умови, які дозволяють формувати особистість освітніх лідерів, здатних рухатися в напрямку динамічних і швидких змін у сфері освіти.
The article reveals the essence of the process of formation of professional competencies of educational leaders during their higher education under the educational program "Educational Institution Management" at the Belotserk Institute of Continuing Professional Education. The analysis of the labor market regarding the number of actual vacancies for the positions of educational managers (directors and their deputies of institutions of preschool, after-school, general secondary education, professional (vocational and technical), professional pre-higher and higher education) indicates their insignificant number, but the analysis of the labor market also provides analysis of potential positions that are not yet vacant, but may become vacant. For this purpose, the number of positions of directors and their deputies of preschool, after-school, general secondary education, professional (vocational-technical), professional pre-university, postgraduate and higher education institutions was analyzed according to the data of the Ministry of Education and Science of Ukraine. It was found that the total number of potential vacancies for educational managers in the system of the Ministries of Education and Science of Ukraine is more than 61,000, so there is a need for their training in higher education institutions. Pedagogical aspects of the formation of their leadership competencies during the educational process are outlined. It was determined that the purpose of the educational program "Educational Institution Management" at the Belotserk Institute of Continuing Professional Education is to train new generation education managers who will be able to successfully manage the educational process in the conditions of a modern educational environment. It includes such components as: theoretical knowledge of management, the ability to analyze and make decisions, communication skills, knowledge of modern management technologies and educational innovations. It was concluded that favorable psychological and pedagogical conditions have been created at the Belotserk Institute of Continuing Professional Education, which allow forming the personality of educational leaders capable of moving in the direction of dynamic and rapid changes in the field of education.
 
Publisher ФОП «Жукова Ірина Віталіївна»
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742119/1/%D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%96%D1%88%D0%BE%D0%B2%20%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%2C%20%D0%9F%D0%B0%D1%85%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B2%20%D0%86%D0%BB%D0%BB%D1%8F.pdf
- Кулішов, Володимир Сергійович (orcid.org/0000-0003-3262-796X <http://orcid.org/0000-0003-3262-796X>) and Пахомов, І.В. (orcid.org/0000-0002-6101-9384 <http://orcid.org/0000-0002-6101-9384>) (2024) Training of educational leaders in accordance with the requirements of the labor market Суспільство та національні інтереси, 4 (4). pp. 460-474. ISSN 3041-1572