Record Details

Educational development project of preschool education for individual development of an early preschool

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742112/
https://dwherold.de/onewebmedia/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%20%D1%84%D1%96%D0%BD.%20edited%20%283%29%20%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BE2.pdf#page=340
 
Title Educational development project of preschool education for individual development of an early preschool
Проектування освітнього середовища закладу дошкільної освіти для індивідуального розвитку старшого дошкільника
 
Creator Reipolska, O.D.
Marshytska, Viktoriia
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description The research reveals the theoretical and applied aspects of designing the educational environment of a preschool institution for the individual development of a child of preschool age. The purpose of the article is to carry out an analysis of the data obtained as a result of an empirical study of the formation of value-based self-delivery of children of preschool age (3-6 years) in the process of socialization in pre-school establishments. Disclosure of the structure and peculiarities of the development of value-based sampling in preschoolers of different age-sex groups. Specific data on the peculiarities of the formation of a value self-concept for a preschooler aged 3 to 6 years are given. The comparison of the results with scientific developments concerning certain aspects of the formation of value-based self-administration in children has revealed that the presented research confirms and broadens the results of the scientific research mentioned in the article.
In the conclusions it is noted that in modern conditions the value of a child is considered as an important formation that arises on the basis of self-perception, self-assessment of the I-image, assessments of the reference environment. Self-value - one of the components of the subjective core of the individual and the structure of his self-consciousness, the mechanism of behavior management. The peculiarities of the functioning of the structure of self-worth of the individual in the period of preschool childhood are characterized by complications of cognitive, emotional, motivational, communicative components, forms of self-reflection, self-interest, self-esteem, dignity, self-confidence due to orientation of the individual to new social conditions of life, formation of new social roles, assimilation and comprehension of value "I am".
У дослідженні розкрито теоретико-прикладні аспекти проектування освітнього середовища закладу дошкільної освіти для індивідуального розвитку дитини дошкільного віку. Задля цього здійснено аналізу даних, отриманих в результаті емпіричного дослідження щодо особистісного розвитку дитини, а саме формування ціннісного самоставлення дітей дошкільного віку (3 – 6 років) у процесі соціалізації в умовах закладів дошкільної освіти. Розкрито структуру та особливості розвитку ціннісного самоставлення у дошкільників різних віково-статевих груп. Наведено конкретні дані щодо особливостей формування ціннісного само ставлення дошкільникові 3 – 6 років. Порівняння отриманих результатів з науковими доробками, які стосуються певних аспектів формування ціннісного самоставлення у дітей, виявило, що презентоване дослідження підтверджує та розширює результати наукових розвідок, зазначених у статті.
У висновках наголошується, що що що у сучасних умовах самоцінність дитини розглядається як важливе утворення, що виникає на основі самосприйняття, самооцінки Я-образу, оцінок референтного оточення. Самоцінність - одна зі складових суб’єктного ядра особистості й структури її самосвідомості, механізм керування поведінкою. Особливості функціонування структури самоцінності особистості в період дошкільного дитинства характеризуються ускладненням когнітивної, емоційної, мотиваційної, комунікативної складових, форм саморефлексії, самоінтересу, самоповаги, гідності, впевненості в собі завдяки зорієнтованості особистості на нові соціальні умови життєдіяльності, формування нових соціальних ролей, засвоєння та осмислення ціннісного «Я».
 
Publisher InterGING
 
Date 2019
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language en
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742112/1/%D0%A0%D0%B5%D0%B9%D0%BF%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%202019.pdf
Reipolska, O.D. (orcid.org/0000-0002-5524-7110 <http://orcid.org/0000-0002-5524-7110>) and Marshytska, Viktoriia (orcid.org/0000-0002-7072-8844 <http://orcid.org/0000-0002-7072-8844>) (2019) Educational development project of preschool education for individual development of an early preschool . InterGING, c. Hameln, Germany.