Соціально-комунікативне середовище як засіб розвитку старшого дошкільника
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742111/
https://zbirnyk.ipv.org.ua/ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/24/464 10.32405/2308-3778-2019-23-1-220-229 |
|
Title |
Соціально-комунікативне середовище як засіб розвитку старшого дошкільника
Social-communicative environment as a means of development of senior preschoolers |
|
Creator |
Луценко, В.О.
|
|
Subject |
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction |
|
Description |
У статті висвітлено основні підходи до створення соціально-комунікативного середовища закладу дошкільної освіти, наголошено на його виховному та розвивальному потенціалі. Метою дослідження є висвітлення результатів аналізу психолого-педагогічної, соціальної літератури з проблеми дослідження та характеристика особливостей соціально-комунікативного середовища для розвитку старшого дошкільника в умовах сучасного закладу дошкільної освіти. Завдання: 1) дослідити соціально-комунікативне середовище, як педагогічну проблему; 2) проаналізувати особливості соціально-комунікативне середовища сучасного закладу дошкільної освіти. На констувальному етапі педагогічного експерименту було використано наступні методи: 1) теоретичні (аналіз і систематизація психолого-педагогічної, соціальної літератури, узагальнення та систематизація основних положень дослідження); 2) діагностичні: малюнок сім’ї (мета: вивчити дитячо-батьківські взаємовідносини; визначити провідних патернів поведінки кожного з члена сім’ї); опитування та анкетування батьків (мета: зібрати необхідну інформацію про сім’ю, визначити характер родинних взаємовідносин); 3) проектні методики, спрямовані на вивчення дитячо-батьківських взаємовідносин. Серед основних сфер, на які спрямований процес соціалізації, виокремлюємо: діяльність, спілкування і самосвідомість – за всіма даними сферам відбувається розширення зв’язків людини з навколишнім світом. Порівняння отриманих результатів з науковими доробками, які стосуються певних аспектів створення соціально-комунікативного середовища для розвитку дитини старшого дошкільного віку, виявило, що презентоване дослідження підтверджує та розширює результати наукових розвідок, зазначених у статті. У висновках наголошується, що соціально-комунікативне середовище закладу дошкільної освіти має великий потенціал для індивідуального розвитку дітей старшого дошкільного віку. Окрім того, важливим для індивідуального розвитку дитини є її успішна соціалізація, тож соціально-комунікативне середовище закладу дошкільної освіти здатне її забезпечити за умови тісної взаємодії усіх учасників освітнього процесу (дітей, батьків, вихователів). The article highlights the main approaches to creating a social-communicative environment of a preschool education institution, emphasizing its educational and development potential. The purpose of the study is to elucidate the results of the analysis of psychological and pedagogical, social literature on the problem of research and to characterize the features of the social-communicative environment for the development of senior preschooler in the modern institution of preschool education. The objectives of the research are to explore the social-communicative environment as a pedagogical problem; to analyze the peculiarities of social and communicative environment of the modern preschool education institution. At the constituent stage of the pedagogical experiment, the following methods were used: 1) theoretical (analysis and systematization of psychological and pedagogical, social literature, generalization and systematization of the main provisions of the study); 2) diagnostic: family drawing (goal: to study child-parent relationships; to identify leading patterns of behaviour of each family member); parenting surveys and questionnaires (purpose: to collect relevant family information, determine the nature of family relationships); 3) design techniques aimed at studying child-parent relationships. Among the main spheres to which the process of socialization focuses are: activity, communication and self-awareness – in all these areas are expanding human relations with the outside world. Comparison of the obtained results with the scientific achievements concerning certain aspects of creation of social-communicative environment for the development of the senior preschooler has revealed that the presented research confirms and expands the results of the scientific researches mentioned in the article. The findings emphasize that the social-communicative environment of a preschool education institution has great potential for the individual development of senior preschooler. In addition, the successful socialization of the child is important for the individual development of the child, so the social-communicative environment of the preschool education institution is able to provide it, provided that all participants in the educational process (children, parents, caregivers) work closely. |
|
Publisher |
НАІР
|
|
Date |
2019
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742111/1/%D0%9B%D1%83%D1%86%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%202019.pdf
- Луценко, В.О. (orcid.org/0000-0002-1681-0601 <http://orcid.org/0000-0002-1681-0601>) (2019) Social-communicative environment as a means of development of senior preschoolers Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (23). pp. 220-229. ISSN 2308-3778 10.32405/2308-3778-2019-23-1-220-229 |
|