Record Details

Розвиток критичного мислення молоді в епоху розвитку технологій зі штучним інтелектом

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742052/
http://www.baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/435/11673/24412-1
 
Title Розвиток критичного мислення молоді в епоху розвитку технологій зі штучним інтелектом
The development of critical thinking of young people in the era of the development of technologies with artificial intelligence
 
Creator Толочко, С.В.
Бордюг, Н.С.
Годунова, А.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У сучасному світі штучний інтелект проникає в різні аспекти життя, перетворюючи їх на «інтелектуалізовані» сфери, стає невід’ємною частиною повсякденності. ШІ являє собою галузь комп’ютерних наук, мета якої – створення інтелектуальних машин, здатних виконувати завдання, які традиційно вважають прерогативою людського інтелекту. Репрезентований матеріал представляє зріз уявлень про можливості, а також попередження про загрози ШІ, котрі проголошені передовими умами людства ХХI століття. Проаналізовано досвід сприйняття закордонними й українськими здобувачами освіти технологій із ШІ. Установлено особливості використання штучного інтелекту на основі CHAT-GPT в освітньому процесі та необхідність створення навчальних програм, не лише захопливих та актуальних, а й адаптованих до віку і психологічних особливостей здобувачів освіти. Актуалізовано здатність молодих людей критично оцінювати інформацію, робити обґрунтовані висновки та ухвалювати рішення для їхньої успішної адаптації й майбутнього професійного розвитку. Сформульовано низку рекомендацій для педагогів і психологів щодо формування навички критичного мислення серед молоді в епоху стрімкого розвитку технологій зі штучним інтелектом та дотримання академічної доброчесності.
In the modern world, artificial intelligence penetrates into various aspects of life, turning them into "intellectualized" spheres, becoming an integral part of everyday life. AI is a branch of computer science, the goal of which is to create intelligent machines capable of performing tasks that are traditionally considered the prerogative of human intelligence. The presented material represents a section of ideas about the possibilities, as well as warnings about the threats of AI, which were announced by the leading minds of mankind of the 21st century. The experience of the perception of foreign and Ukrainian students of AI technologies was analyzed. Features of the use of artificial intelligence based on CHAT-GPT in the educational process and the need to create educational programs that are not only exciting and relevant, but also adapted to the age and psychological characteristics of the students of education have been established. The ability of young people to critically evaluate information, draw reasonable conclusions and make decisions for their successful adaptation and future professional development has been updated. A number of recommendations have been formulated for teachers and psychologists regarding the formation of critical thinking skills among young people in the era of rapid development of technologies with artificial intelligence and compliance with academic integrity.
 
Publisher Baltija Publishing
 
Date 2024
 
Type Book
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/742052/1/435-Chapter%20Manuscript-24412-1-10-20240319.pdf
Толочко, С.В. (orcid.org/0000-0002-9262-2311 <http://orcid.org/0000-0002-9262-2311>), Бордюг, Н.С. (orcid.org/0000-0002-3489-4669 <http://orcid.org/0000-0002-3489-4669>) and Годунова, А.В. (orcid.org/0000-0002-4385-9435 <http://orcid.org/0000-0002-4385-9435>) (2024) The development of critical thinking of young people in the era of the development of technologies with artificial intelligence . Baltija Publishing, с. Riga, Latvia, pp. 462-490. ISBN 978-9934-26-405-4