Record Details

Діагностичний інструментарій дослідження морально-поведінкового компонента соціального інтелекту у дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та нормотиповим розвитком

Електронна бібліотека НАПН України

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Relation https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741396/
https://spp.org.ua/index.php/journal/article/view/247
10.33189/epsn.v1i24.247
 
Title Діагностичний інструментарій дослідження морально-поведінкового компонента соціального інтелекту у дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та нормотиповим розвитком
A diagnostic tool to study the moral-behavioural component of social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities and pre-schoolers with normative development
 
Creator Омельченко, Ірина Миколаївна
Кобильченко, В.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.09 Organization of instruction
376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description У статті окреслено актуальність проблеми розроблення та апробації українського діагностико-наочного контенту для дослідження соціального інтелекту в дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та нормотиповим розвитком. Розкрито, що наразі в українській спеціальній психології визначено необхідність дослідження у дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву морально-поведінкового компонента соціального інтелекту. Висвітлено, що розроблений авторами психодіагностичний інструментарій спрямований на дослідження морально-поведінкового компонента соціального інтелекту постає в здатності дитини до інтерпретації та оцінки вчинків інших, полягає в умінні ідентифікувати себе з іншими, умінні прогнозувати ситуацію залежно від скоєного вчинку; сформованості моральних інстанцій у дитини-дошкільника з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та нормотиповим розвитком. Обґрунтовано змістовий контент методики, яка складається із картинок, на яких відображена динаміка розгортання української народної казки «Ворона і гадюка» та портретні картинки з зображенням емоцій: 1) радості; 2) злості; 3) смутку; 4) страху; 5) подиву; 6) спокою (окремі набори для хлопчиків та дівчаток). Визначено специфіку розпізнання емоцій дошкільниками з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву та дітьми з нормотиповим розвитком. Експериментально перевірено, що діти адекватно оцінюють героїв казки, засуджуючи поведінку гадюки та схвалюючи вчинок ворони. Більшість дошкільнят при ідентифікації себе з гадюкою відповідають, що вони не стали б їсти пташенят на місці гадюки. Вони здатні спрогнозувати негативне ставлення до героя у зв’язку з його поведінкою. Так, наприклад, діти кажуть, що з гадюкою не дружать, «бо вона зла (сердита, погана)».
Теоретично обґрунтовано, що перспективи подальших наукових студій полягатимуть в інтерпретації результатів експерименту, який засвідчує стан сформованості морально-поведінкового компонента соціального інтелекту дошкільників з інтелектуальними труднощами легкого ступеня прояву.
The article outlines the importance of development and probation of a Ukrainian diagnostic visual measure to study social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities and pre-schoolers with normative development. Currently, Ukrainian special psychology needs research moral-behavioural component of social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities. The psychological diagnostic tool, developed by the article authors, examines the moral-behavioural component of social intelligence, which means children’s ability to interpret and evaluate other people’s actions, their ability to identify oneself with others and to predict the situation depending on a committed act, formed moral ideas in preschool children. The tool can be applied for children with mild intellectual disabilities and those with normal development. The tool consists of sets of pictures depicting the dynamic unfolding of the Ukrainian fairy-tale «Crow and Viper» and the following emotions: 1) joy; 2) anger; 3) sadness; 4) fear; 5) surprise; 6) rest (separate sets for boys and girls). The specifics of emotion recognition by pre-schoolers with mild intellectual disabilities and children with normative development were determined. The experimental verification has shown that children adequately evaluate the fairy tale characters, condemning the Viper’s behaviour and approving the Crow’s acts. Identifying themselves with the Viper, pre-schoolers mainly answer that they would not eat chicks if they were the Viper. They were able to predict a negative attitude towards this character because of its behaviour. For example, children said that did not want be friends with the Viper, «because it was evil (angry, bad)».
We have theoretically justified that the prospects of further scientific studies will include interpretation of experimental data revealing formation of the moral-behavioural component of social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities.
 
Publisher Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
 
Date 2024
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741396/1/%D0%94%D1%96%D0%B0%D0%B3%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D1%96%D0%BD%D1%81%D1%82%D1%80%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%B9%20%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%96%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf
- Омельченко, Ірина Миколаївна (orcid.org/0000-0002-4698-0273 <http://orcid.org/0000-0002-4698-0273>) and Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2024) A diagnostic tool to study the moral-behavioural component of social intelligence in pre-schoolers with mild intellectual disabilities and pre-schoolers with normative development Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови (24). pp. 180-194. ISSN 2313-4011
10.33189/epsn.v1i24.247