The Case of REDU Project: Aligning Results with Displaced Universities’ Needs and the Future of Ukraine
Електронна бібліотека НАПН України
View Archive InfoField | Value | |
Relation |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741986/
https://ul-journal.org/index.php/journal/article/view/198 10.31874/2520-6702-2022-14-42-55 |
|
Title |
The Case of REDU Project: Aligning Results with Displaced Universities’ Needs and the Future of Ukraine
Кейс проєкту REDU: узгодження результатів із потребами переміщених університетів та майбутнім України |
|
Creator |
Orzhel, Olena
Nesterova, Marja |
|
Subject |
378 Higher education. Universities. Academic study
|
|
Description |
This article intends to look into the practice of implementation of the EU project «Reinventing displaced universities: enhancing competitiveness, serving communities» (hereinafter referred to as REDU project) targeting displaced universities from Donetsk and Luhansk regions, as well as other EU projects, with the purpose to promote the project; draw lessons from project implementation under multiple crises; hypothesize on the future of this and other educational projects during wartime and post-war period in Ukraine; provide recommendations and facilitate national and international discourse on reviewing existing approaches to design and implementation of international projects in the field of higher education. The article provides background information on REDU project and its beneficiaries — displaced universities; outlines changes that took place in internal and external contexts during project lifecycle and amendments that followed; summarises lessons learned from two and a half years of implementation of the REDU project; and develops recommendations on the revision of methodology and approaches to educational project design and implementation. The article argues that international educational projects are and will continue to be powerful tools for higher education modernization, as well as drivers of social transformations. To be effective and resilient during the war, as well as during Ukraine’s post-war recovery and reconstruction, the projects are to become more flexible, allowing for more autonomy in the decision-making by the project team and more diversity with regard to project activities and services, outputs and outcomes, beneficiaries and target groups. While reinstating the need to modify international projects’ design, rules and procedures, the authors argue that Ukrainian HEIs and academic communities themselves should be ready to change and adapt to new circumstances, respect flexibility, practice diversity. Besides, to be able to contribute to national recovery, Ukrainian HEIs should collaborate with a broad circle of partners, review and upgrade their social mission, in collaboration with other HEIs and non-academic partners apply accumulated or generated knowledge, expertise and research capacity for the benefit of their own institution, partners and consortia, communities and nation.
У статті розглянуто процес імплементації проєкту ЄС «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» (далі — проєкт REDU), спрямованого на підтримку переміщених університетів Донецької та Луганської областей, з метою промоції проєкту REDU, осмислення майбутнього цього та інших освітніх проєктів, що реалізуються в Україні під час війни; узагальнення уроків з його імплементації в умовах множинних криз; а також підготовлено пропозиції для започаткування дискурсу на вітчизняних та міжнародних майданчиках про необхідність перегляду існуючих підходів до дизайну та впровадження міжнародних проєктів у сфері вищої освіти в умовах сучасного нестабільного, невизначеного, складного VUCA світу, який постійно перебуває у стані трансформацій. Стаття розкриває історію проєкту REDU, надає інформацію про його бенефіціарів — переміщених університетів; описує перебіг подій, що вплинули на внутрішній і зовнішній контексти проєкту та призвели до необхідності суттєво змінити його. Аналізуючи уроки двох з половиною років впровадження проєкту REDU, враховуючи досвід реалізації інших європейських проєктів, зокрема напряму Жана Моне, автори доходять висновку про необхідність перегляду методології дизайну та планування подібних проєктів, правил та процедур, що регулюють їх впровадження. У статті стверджується, що міжнародні освітні проєкти є та залишатимуться у майбутньому потужним інструментом модернізації вищої освіти та драйверами суспільних трансформацій. Але для більшої ефективності та стійкості під час війни та повоєнного відновлення України, проєктні правили та процедури мають стати більш гнучкими, надати більше автономії в ухваленні рішень проєктним командам, а самі проєкти практикувати розмаїття щодо видів проєктної діяльності та заходів, результатів та наслідків, бенефіціарів та цільових груп. Відстоюючи необхідність ревізії та модифікації дизайну, правил та процедур міжнародних проєктів, автори одночасно вважають, що українські ЗВО та академічні спільноти так само мають бути готовими адаптуватись до нових обставин, практикувати гнучкість, плекати розмаїття. Крім того, щоб зробити вагомий внесок у національне відновлення, українські ЗВО повинні співпрацювати із багатьма стейкхолдерами, посилити соціальну місію, у партнерстві із академічними та неакадемічними партнерами застосовувати накопичені та згенеровані знання, досвід та дослідницький потенціал на користь власної інституції, задля блага партнерів, громад та нації. |
|
Publisher |
Інститут вищої освіти НАПН України
|
|
Date |
2022
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
en
|
|
Identifier |
https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741986/1/%D0%9A%D0%B5%D0%B9%D1%81%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%83%20REDU%20%D1%83%D0%B7%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%80%D0%B5%D0%B7%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D1%96%D0%B7%20%D0%BF%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%B0%D0%BC%D0%B8%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D1%96%D0%B2%20%D1%82%D0%B0%20%D0%BC%D0%B0%D0%B9%D0%B1%D1%83%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%BC%20%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8.pdf
- Orzhel, Olena (orcid.org/0000-0001-9912-0173 <http://orcid.org/0000-0001-9912-0173>) and Nesterova, Marja (orcid.org/0000-0001-6703-7797 <http://orcid.org/0000-0001-6703-7797>) (2022) The Case of REDU Project: Aligning Results with Displaced Universities’ Needs and the Future of Ukraine Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство» (14). pp. 42-55. ISSN 2520-6702 10.31874/2520-6702-2022-14-42-55 |
|